Total War: Warhammer 3 – Frakcje – Przewodnik

  • Post category:Artykuły

Witaj w naszym przewodniku po grze Total War: Warhammer 3. Niniejszy artykuł poświęciłem w całości frakcjom najnowszej strategii Creative Assembly. Poniżej znajdziesz kompletną listę nacji, które zmierzą się w głównej kampanii trzeciej odsłony serii. Twórcy jak dotąd całkiem obszernie omówili frakcje w Warhammer 3, a sam artykuł będzie regularnie aktualizowany wraz z kolejnymi ogłoszeniami i zapowiedziami dodatków.

Kim zagramy w Total War: Warhammer III?

Warhammer 3 frakcje

Frakcje Warhammer 3 Total War

Poniżej garść informacji o każdej z grywalnych frakcji w grze.

Kislev – podstawowa zawartość gry

frakcje-warhammer-3-kislev-1024x230

Bez wątpienia jedna z najbardziej wyczekiwanych przez fanów Warhammera frakcji, którą Creative Assembly specjalnie rozbudowało na potrzeby nadchodzącej gry. Kislev bezpośrednio nawiązuje do klimatu Europy Środkowo-Wschodniej, czerpiąc garściami także z polskiej historii. Wysunięty na północ kraj Starego Świata stanowi najważniejszą linię obrony przeciwko zakusom Chaosu i zarazem przedmurze Imperium.

Mieszkańcom Kislevu przyświeca wiara w ich ojczyznę, naród, a także zyskujący coraz większe znaczenie kult Bogów, z Ursunem na czele. Prowadzona przez Carycę Katrinę Bokha, Królową Lodu frakcja ponownie zmierzy się z poplecznikami Bogów Chaosu, mając w zanadrzu zastępy elitarnej ciężkiej kawalerii – husarię. Tym razem nadejdzie ostatecznie starcie, albo utrzymają północ i wypędzą Chaos z rubieży na dobre, albo zostaną zdeptani przez hordy demonów z imionami Bogów Chaosu na ustach.

Legendarni Lordowie

  • Tzarina Katarin Bokha – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Supreme Partiarch Kostaltyn – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Boris Ursus (dostępny po wykonaniu misji w kampanii) – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Mother Ostankya (DLC Shadows of Change) – Realms of Chaos i Immortal Empires.

Grand Cathay – podstawowa zawartość gry

frakcje-warhammer-3-grand-cathay

Wielkie Imperium Kataju to największa starożytna nacja świata Warhammer Fantasy Battle, którą do życia powoła właśnie Warhammer 3. Creative Assembly poszło o krok dalej niż przy pracach nad Kislevem, tworząc frakcję od podstaw we współpracy z Games Workshop. Ogromne imperium nawiązujące do Chin leży za Górami Mourn i od lat boryka się z najazdami swojej północnej granicy przez popleczników Chaosu. Gdyby inspiracji Państwem Środka było zbyt mało, to w grze obsadzimy Wielki Bastion, czyli ciągnący się setki mil mur, który chroni Królestwo Smoka przed Chaosem.

Grand Cathay na gruncie rozgrywki to jeden wielki miszmasz. Mamy tu rozmaite machiny dużo bliższe krasnoludom, terakotowych olbrzymów i niekończące się zastępy piechoty. Całość przewodzona w starożytnej harmonii przez smoczych czarnoksiężników władających mocami Yin i Yang. Wspomniana jeszcze w drugiej edycji Warhammera frakcja na dobre zagości w strategii już na dzień debiutu.

Legendarni Lordowie

  • Miao Ying, the Storm Dragon – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Zhao Ming, the Iron Dragon – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Yuan Bo, the Jade Dragon (DLC Shadows of Change) – Realms of Chaos i Immortal Empires.

Khorne – podstawowa zawartość gry

frakcje-warhammer-3-khorne

Bóg Krwi to najbardziej destrukcyjny i gwałtowny spośród Bogów Chaosu. Agresja i szał to domeny boga, który nade wszystko ceni waleczność i siłę. Władca jałowych, suchych wymiarów skąpanych w rzekach krwi. Zasiadający w misternie zdobionej zbroi płytowej na tronie, pod którym nieprzerwanie przybywa czaszek składanych na jego cześć. W Warhammer 3 Khorne zasieje jeszcze większą grozę w sercach mieszkańców Starego Świata, a frakcję z pewnością docenią wszyscy fani agresywnej rozgrywki.

Pan Czaszek rzuci na pola bitew jednego ze swoich największych demonów – Skarbranda. Wygnaniec poprowadzi legiony Khorne do jeszcze większego rozlewu krwi w imię śmierci i zniszczenia. Nawet nowicjusze świata Warhammera znają zawołania – blood for the blood i skulls for the skull throne. Czas podążyć z nimi na pola bitew.

Legendarni Lordowie

  • Skarbrand – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Valkia the Bloody (DLC Champions of Chaos) – Realms of Chaos i Immortal Empires.

Nurgle – podstawowa zawartość gry

frakcje-warhammer-3-nurgle

Pora na frakcję Pana Zarazy, który szczodrze obdarowuje swoje sługi największym darem plagi. W przeciwieństwie do Khorne’a Nurgle z miłości do Starego Świata chciałby obdarzyć go niekończącym się zniszczeniem i zarazą. Znany z nietypowego poczucia humoru i zaskakującej witalności Bóg Chaosu rozkoszuje się widokiem wszystkiego, co dla mieszkańców Starego Świata wyjątkowo odrażające.

Mistrz Plag pojawi się w Warhammer 3, by upiększyć świat i rozsiać po nim cuda wszelkiego zepsucia. Chętnych do przyjęcia darów raczej tam nie zastanie. Ale nic straconego. Jego najznamienitszy z czempionów, Ku’gath Plaguefather poprowadzi Nurglęta, by spełnić marzenie Nurgle. Jak na tę chwilę omawiana frakcja ma też jedną z najoryginalniejszych mechanik, ale na tej skupię się w dedykowanej publikacji. Jedno jest pewne, będzie ciekawie.

Legendarni Lordowie

  • Ku’gath Plaguefather – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Festus the Leechlord (DLC Champions of Chaos) – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Tamurkhan (DLC Thrones of Decay) – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Epidemius (FLC przy Thrones of Decay) – Realms of Chaos i Immortal Empires.

Slaanesh – podstawowa zawartość gry

Slaanesh-Warhammer-3

Jedną z ostatnich zaprezentowanych przez Creative Assembly frakcji Warhammera 3 są poplecznicy najmłodszego z Bogów Chaosu, Slaanesha. Władcy doznań i ziemskich rozkoszy, do którego wzdychają otwarcie elity, a potajemnie zwykli plebejusze. Mroczny Książę z przyjemnością, pasją i dekadencją wkroczy do walki o uwięzionego przez Be’lakora Ursuna. Idealny w swojej postaci skusi każdego swoim urokiem, co znajdzie też odzwierciedlenie w mechanikach kampanii. Z pewnością nieco mniej wyczekiwana i charakteryzująca się specyficznym stylem rozgrywki frakcja, która może nas pozytywnie zaskoczyć.

Na gruncie rozgrywki jego wojskom jako pierwszy Legendarny Lord przewodzi N’Kari. Mściwy Strażnik Tajemnic poprowadzi armię Slaanesha na pohybel pozostałych ras i Bogów Starego Świata, sporo uwagi poświęcając potomkom Króla Feniksa Aenariona. Podczas starć lord skupi się na pojedynczych, wyrwanych z szeregów przeciwnikach, czerpiąc siły witalne ze śmierci każdej pobliskiej jednostki.

Legendarni Lordowie

  • N’Kari – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Azazel, Prince of Damnation (DLC Champions of Chaos) – Realms of Chaos i Immortal Empires.

Tzeentch – podstawowa zawartość gry

frakcje-warhammer-3-tzeentch

Ostatnią z grywalnych frakcji Bogów Chaosu są słudzy Wielkiego Czarodzieja, Tzeentcha. Domeną Zmieniającego Drogi są mutacje, kłamstwa, oszustwa, ale też przeznaczenie. Podobno Wielki Konspirator ma dla każdego żyjącego swój własny plan. Ten wyrazi jego odpychające, przedziwne oblicze o zmieniających się twarzach powtarzających szeptem słowa Boga. Jakie przeznaczenie przygotował dla Wielkiego Kataju? Jak zmienią się frakcje Warhammer 3 pod czujnym okiem Boga?

Lordowie Zmian połączą się w trzeciej strategii z serii Total War: Warhammer, a sztandar frakcji Tzeentch poniesie Kairos Fateweaver. Znawca zaklęć i potężny mag sięga wzrokiem nawet tam, gdzie nie dotarło spojrzenie jego Boga. Szykuje się gratka dla wszystkich, którzy lubią dać się ponieść Wiatrom Magii.

Legendarni Lordowie

  • Kairos Fateweaver – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Vilitch the Curseling (DLC Champions of Chaos) – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Changeling (DLC Shadows of Change).

Daemons of Chaos – podstawowa zawartość gry

Daemons-of-Chaos

Ostatnia frakcja z podstawowej wersji gry Total War: Warhammer III i zarazem powrót do korzeni marki. Sekretny, dziewiąty Legendarny Lord to Daemon Prince, którego zaprojektujemy sami, by rozwijać w kolejnych etapach kampanii. Przywódca frakcji Daemons of Chaos stanie się obliczem Chaosu Niepodzielonego podczas kampanii Warhammera 3.

Demoniczny Książę sięgnie po jednostki wszystkich Bogów Chaosu, skupiając się na służbie konkretnym z nich, bądź jednocząc pomniejsze oddziały pod swoim sztandarem. Potężna, ciekawa frakcja, wprowadzająca jeszcze więcej elementów RPG do serii Total War za podręcznikami Games Workshop. Już na tym etapie wiemy, że ukończenie głównej kampanii gry po stronie Legions of Chaos odblokuje nam Legendarnego Lorda Be’Lakora.

Legendarni Lordowie

  • Daemon Prince – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Be’Lakor (dostępny po ukończeniu głównej kampanii podstawki) – Immortal Empires.

Ogre Kingdoms – zawartość DLC do gry

frakcje-warhammer-3-ogre-kingdoms

Zgodnie z wcześniejszymi spekulacjami pierwszą frakcją z DLC do gry strategicznej będą Królestwa Ogrów. Tym razem już jako pełnoprawni uczestnicy rozmaitych bitew, w pełni grywalni i z dwójką Legendarnych Lordów na dobry początek. Ogre Kingdoms to także bonus dla zamówień przedpremierowych, więc jeśli zdecydujesz się na wcześniejszy zakup gry, to możesz wliczać ich do podstawki.

Tak od najemników w ostatnich poprawkach do Warhammera 2 Ogre Kingdoms wyrosło na pełnoprawną frakcję. Będą grabić, jeść, oglądać Blood Bowl, a potem znowu coś zjedzą. Do bitew poprowadzą ich Ogre Tyrant, Greasus Goldtooth i Maw-that-walks, Skrag the Slaughterer. Nie ma co, zapowiada się niezła rozróba w świecie Games Workshop.

Legendarni Lordowie

  • Greasus Goldtooth (DLC Ogre Kingdoms) – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Skrag the Slaughterer (DLC Ogre Kingdoms) – Realms of Chaos i Immortal Empires.

Chaos Dwarf – zawartość DLC do gry

Krasnoludy Chaosu W3

Tak jak przypuszczali fani, druga nowa frakcja w DLC do Total War: Warhammer 3 to Chaos Dwarf. Krasnoludy Chaosu, czy też Dawi-Zharr, to bezlitośni wojownicy i handlarze niewolników, którzy dążą do spalenia świata w ogniu przemysłu. Ich łańcuchy produkcyjne w sercu Mrocznych Krain nie mają sobie równych, a całkowite oddanie pomniejszemu z bóstw Chaosu, Hashutowi odmieniło ich ciała. Ku czci boga ognia i tyranii zanurzyli się w mroku, skąd przepełnieni okrucieństwem i chciwością prezentują wszystko, co najgorsze u Krasnoludów.

Już niedługo świat Warhammera przypomni sobie ich niezrównane, ogromne machiny wojenne i usłyszy dudnienie kroków armii odzianych w czarne żelazo. Creative Assembly nie ujawniło jeszcze żadnych konkretów, ale możemy przypuszczać, że Krasnoludy Chaosu poprowadzą w bój Astragoth Ironhand oraz Drazhoath the Ashen.

Legendarni Lordowie

  • Astragoth the Ironhand (DLC Forge of the Chaos Dwarfs) – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Drazhoath the Ashen (DLC Forge of the Chaos Dwarfs) – Realms of Chaos i Immortal Empires;
  • Zhatan the Black (DLC Forge of the Chaos Dwarfs) – Realms of Chaos i Immortal Empires.

Imperium – zawartość Total War: Warhammer i DLC do gry

Frakcje Imperium

Nawet pomimo już niezwykle szerokiego wyboru frakcji w grach Total War, Imperium wciąż pozostaje jednym z absolutnych faworytów. Założona przez Sigmara Młotodzierżcę konfederacja ludzkich prowincji pod władzą hrabiów elektów wciąż kontynuuje zapoczątkowane wieki wcześniej tradycje. Imperium pozostaje największą i najważniejszą siłą Starego Świata. I nawet jeśli wewnętrzna polityka jest pełna sprzecznych interesów, to wszystkie prowincje łączy autorytet Imperatora, którym aktualnie jest Karl Franz.

Imperium Ludzi było jedną z pierwszych sił, które twórcy oddali na ręce graczy jeszcze w oryginalnym Total War: Warhammer. Początkowo wyłącznie z Franzem i Geltem, do których później dołączyli Volkmar z Kultem Sigmara i Wielki Łowczy Markus Wulfhart. Jednak już na gruncie Warhammer 3 frakcje Imperium otrzymały solidne wzmocnienie w osobie Mrocznej Pani z Nuln, Elspeth von Draken.

Legendarni Lordowie

  • Imperator Karl Franz – Immortal Empires;
  • Balthasar Gelt – Immortal Empires;
  • Volkmar Ponury (DLC The Grim and the Grave) – Immortal Empires;
  • Markus Wulfhart (DLC The Hunter & The Beast) – Immortal Empires;
  • Elspeth von Draken (DLC Thrones of Decay) – Realms of Chaos i Immortal Empires.

Krasnoludy – zawartość Total War: Warhammer i DLC do gry

Frakcje Krasnoludy

Następna z frakcji, która przy okazji Immortal Empires przeniknęła do Warhammer 3 z oryginalnej strategii. I z pewnością zostanie tu na dłużej. Krasnoludy czy też Dawi są jedną z najstarszych ras w uniwersum wykreowanym przez Games Workshop. Niegdyś władali potężnym imperium, które chroniło bardziej światłych zakątków Starego Świata przed wpływem Mrocznych Krain. Pomimo upływających mileniów Dawi pozostają lojalnymi, solidarnymi a przede wszystkim niezwykle dumnymi wojownikami, słynącymi również ze swojego rzemiosła i wojennej inżynierii.

W strategii Creative Assembly frakcję reprezentowali początkowo jedynie Thorgrim i Ungrim, do których sukcesywnie dołączali król na wygnaniu Belegar, Biały Krasnolud Grombrindal i zaklinacz run Thorek. Popremierowy rozwój Total War: Warhammer 3 przyniósł kolejnego Lorda Dawi, Malakaia Makaissona.

Legendarni Lordowie

  • Thorgrim Strażnik Uraz – Immortal Empires;
  • Ungrim Żelazna Pięść – Immortal Empires;
  • Belegar Żelazny Młot (DLC The King and the Warlord) – Immortal Empires;
  • Grombrindal – Biały Kransolud (FLC do Warhammer 1) – Immortal Empires;
  • Thorek Żelazna Brew (FLC do Warhammer 2) – Immortal Empires;
  • Malakai Makaisson (DLC Thrones of Decay) – Realms of Chaos i Immortal Empires.

Wampirzy Hrabiowie – zawartość Total War: Warhammer i DLC do gry

Frakcje Wampirzy Hrabiowie

Zawsze tam, gdzie pojawia się wątek Imperium, nie może zabraknąć wzmianki o potomkach starożytnej Nehekary. Kontrolujący dawną imperialną Sylvanię ród von Cartein od wieków szuka sposobu, by położyć wysuszone łapy na spuściźnie Sigmara. Czy to w drodze dworskich intryg, zamachów czy też bezpośrednią inwazją Wampirzy Hrabiowie dążą do tego, by zagarnąć Imperium dla siebie. Niezwykle potężni wojownicy i magowie o ogromnym potencjale, który z pełną premedytacją wykorzystują do własnych celów, rzucając zgniły cień na domenę Karla Franza.

Trzecia z sił znana graczom już od czasu oryginalnego Total War: Warhammer kręci się wokół rodu von Karstein. Początkowo tylko z Mannfredem i Vladem, do których z czasem dołączyła Isabela. Już na gruncie kolejnej odsłony Wampirzy Hrabiowie otrzymali dodatkowych Legendarnych Lordów – biegłych w sztuce Nekromancji Heinricha Kemmlera i Helmana Ghorsta.

Legendarni Lordowie

  • Mannfred von Carstein – Immortal Empires;
  • Vlad von Carstein – Immortal Empires;
  • Isabella von Carstein (FLC do Warhammer 1) – Immortal Empires;
  • Heinrich Kemmler (z samodzielną frakcją w Warhammer 2) – Immortal Empires;
  • Helman Ghorst (DLC The Grim and the Grave) – Immortal Empires;

Na tym koniec?

Czy to już wszystkie frakcje w Warhammer 3? Niekoniecznie. Fani od dłuższego czasu spekulują, że do ostatniej odsłony serii trafią Krasnoludy Chaosu. Jednocześnie niedawno Games Workshop potwierdziło, że przy okazji premiery Warhammer: The Old World marka wzbogaci się o kolejne frakcje. Mowa tu o Nippon i Królestwie Indu, które być może wreszcie doczekają się stosownego zaplecza.

Co więcej, Creative Assembly zapowiedziało, że zamierza wspierać grę latami, przy okazji wzbogacając ją o zawartość z Old World. Nowa edycja Warhammer Fantasy Battle pozostaje jednak bez oficjalnej daty premiery, więc trudno ocenić, kiedy możemy spodziewać się rewolucji.


Jeśli znalazłeś tu przydatną wiedzę, to koniecznie podziel się z nią z przyjaciółmi. Wesprzyj też rozwój serwisu i polub nasz profil na Facebooku. Z góry dziękujemy i zapraszamy do kolejnych publikacji.

Jesteśmy w Google News – obserwuj po doniesienia z frontów gier strategicznych.