Microsoft konkretnie przyłożył się do rozwoju serii Age of Empires. Zgodnie z wcześniejszymi obietnicami najnowsza odsłona cyklu strategii otrzymała szereg nowości. Poza specjalnym wydarzeniem i systemem rankingowym Age of Empires 4 otrzymało też Content Editor, czyli narzędzie dla modderów.
Produkcję modów do RTS-a od Relic Entertainment czas zacząć. Najpewniej na start gracze spróbują przenieść do Age of Empires 4 jak najwięcej zawartości znanej z drugiej odsłony serii. Chętnie pogram też w cokolwiek zainspirowane Age of Mythology. Jednak zanim do tego przejdziemy i przejrzymy fanowskie projekty, najpierw trzeba przybliżyć narzędzie.
Na wstępie zaznaczę, że nie znajdziesz tu porad dotyczących tego, jak konkretnie tworzyć mody. Jest to raczej łącznik pomiędzy tobą, narzędziem i jego dokumentacją. Planuję pobawić się nieco Content Editor, jak za starych dobrych czasów z edytorem do AoE2 i być może wtedy będę mógł przekazać jakieś pomocne wskazówki.

Tymczasem twórcy wypuścili serię materiałów wideo dedykowanych początkującym użytkownikom, których nie zaszkodzi obejrzeć nawet jeśli z modami bawicie się od dłuższego czasu. Deweloperzy obiecują szereg możliwości, od prostych mapek tworzonych przez użytkowników, przez specjalne moduły modyfikujące statystyki jednostek po pełną kreatywną wolność w tworzeniu nowych trybów i zmianie zasad rozgrywki. Niestety to ostanie zarezerwowane jest dla doświadczonych twórców. Poza obsługą edytora wymaga znajomości Lua oraz SCAR.
Age of Empires 4 Content Editor – jak zainstalować?
W zależności od tego, czy posiadasz grę na Steam, czy w Microsoft Store, skorzystasz z innej ścieżki dostępu do narzędzia. Na Steam możesz sprawdzić też zakładkę narzędzia w bibliotece, ale w chwili pisania tekstu nie widziałem tam edytora nawet po reinstalacji gry. Podaję więc bezpośredni link do narzędzia. Dla gry zainstalowanej z Microsoft Store ikona Content Editor powinna pojawić się na pulpicie, w menu start lub folderze z grą.
Obsługa narzędzia
Microsoft przygotował filmy instruktażowe dla pierwszych godzin z edytorem poziomów – od uruchomienia po objaśnienie podstawowych zakładek. Nie będę tu powielał zawartości przygotowanej przez wydawcę i odeślę do obszernej instrukcji, którą obok filmów, opublikowano na stronie serii.
Narzędzia pozwalają na projektowanie fanowskiej zawartości i modyfikacji w czterech głównych kategoriach:
- Crafted Maps – areny tworzone przez użytkowników z myślą o rozgrywkach niestandardowych i zabawie w sieci;
- Tuning Packs – modyfikacja statystyk wszystkich jednostek dostępnych w strategii;
- Generated Maps – areny do zabawy w sieci, które na bazie określonych przez moddera czynników generują inne warunki dla każdej potyczki;
- Game Modes – całkowita rewolucja w założeniach rozgrywki, jej dynamice i zachowaniu gry.
Po ukończonej pracy z Age of Empires 4 Content Editor możesz przetestować moda z pomocą niniejszej instrukcji. Następnie opublikuj go w sieci, podążając za opisanymi tu poleceniami.
Odkryj więcej poradników.