Witaj w kolejnym poradniku na łamach naszego serwisu. Dzisiaj zaglądamy do słonecznego Grand Chien po dane wywiadowcze, które pozwolą naszym najemnikom zwyciężyć w świeżo wydanej taktycznej strategii. Przed tobą praktyczny poradnik do Jagged Alliance 3, w którym omawiamy poszczególne mechaniki, taktyki i strategie, które możesz wdrożyć w swojej kampanii. Przy okazji wyjaśniamy dostępne narzędzia, odpowiadamy na nurtujące pytania i omawiamy najemników.
Znajdziesz tu wskazówki dotyczące walk z przeciwnikami, ekonomii w grze, eksploracji świata i kompozycji oddziałów. Z uwagi na zbyt dużą liczbę dostępnych kombinacji drużyn nie wzięliśmy na warsztat wszystkich najemników. Zamiast tego wskazaliśmy kilku wartych uwagi, opisując ich zalety, co może skłonić cię do sięgnięcia po ich usługi.
Publikacja powstała przede wszystkim z myślą o początkujących graczach, ale jeśli na nią trafiłeś, to z pewnością dowiesz się czegoś nowego. Jeśli znajdziesz błąd lub nieaktualne wskazówki, to koniecznie daj znam znać, zanim pozostali gracze przekonają się o tym na własnej skórze. Koniec odprawy, ruszamy z konkretami.
Poradnik do Jagged Alliance 3 – spis treści
- Najemnicy
- Klasy i kompozycja oddziału
- IMP – czy warto tworzyć własnego najemnika?
- Pakiet GOLD – czy warto wykupić?
- Przydatni rekruci
- Barry Unger
- Steroid
- MD
- Grizzly
- Fox
- Kalyna Sokolova
- Opcjonalni i niezależni najemnicy – gdzie ich znaleźć i jak rekrutować? (w budowie)
- Larry Roachburn
- Gus Tarballs
- Spike Scallion
- Pierre Laurent
- Smiley
- Flay
- Doświadczenie – jak rozwijać bohaterów?
- Jak działają Premie?
- Jak rozwijać Atrybuty?
- Co rozwijać i przydzielać dla poszczególnych ról?
- Szturmowiec do walki wręcz
- Szturmowiec pod karabiny automatyczne
- Szturmowiec pod broń ciężką
- Specjalista pod strzelby
- Snajper
- Wspierający
- Dowódca
- Ekonomia kampanii
- Jak bogacić się w grze?
- Jak utrzymywać dodatki bilans środków?
- Liczba oddziałów a kopalnie
- Wpływy a kontrakty
- Operacje
- Leczenie ran – zasoby i korzystanie
- Skąd brać Zasoby medyczne?
- Szpital – leczenie za gotówkę
- Aktywny odpoczynek – wymagania i korzyści
- Odpoczynek w sektorach
- Trening – jak i co warto rozwijać?
- Co warto trenować?
- Zwiad terenu – co daje?
- Livewire a Zwiad
- Milicja – warto poświęcać czas?
- Czy Milicja jest pomocna w starciach?
- Naprawa przedmiotów – kiedy jest konieczna?
- Wytwarzanie amunicji – co jest niezbędne?
- Leczenie ran – zasoby i korzystanie
- Ekwipunek (w budowie)
- Walka (w budowie)
Najemnicy – poradnik do Jagged Alliance 3
Na dobry początek omówimy jedną z najważniejszych kwestii w grze, a mianowicie dostępnych najemników. Z tego rozdziału dowiesz się m.in. dlaczego warto stworzyć własnego bohatera, kiedy sięgnąć po pakiet GOLD oraz gdzie znaleźć członków MERC. Omawiamy też wybranych przystępnych cenowo najemników, którzy mogą wypełnić luki w twojej aktualnej kompozycji.
Klasy i kompozycja oddziału
Zanim przejdziemy do konkretnych postaci, czy tworzenia własnej, kilka słów o tym, jak stworzyć skuteczną i samowystarczalny oddział. W Jagged Alliance 3 do naszej dyspozycji jest wielu najemników, których łatwo uporządkować w kontekście konkretnych klas. Są to:
- Strzelec wyborowy – ataki z dystansu i obrona pozycji z wysoka;
- Mechanik – odzyskiwanie materiałów, włamania, rozbrajanie pułapek;
- Specjalista od materiałów wybuchowych – wytwarzanie bomb i ich rozbrajanie;
- Medyk – opatrywanie ran i dodatkowe premie do odzyskiwania HP;
- Wszechstronność – bardzo plastyczna klasa, którą można rozwijać w dowolnym kierunku;
- Dowódca – morale oddziału, interakcje ze światem i lepsza ekonomia.
Pojedynczy oddział może liczyć maksymalnie sześciu najemników. Oznacza to, że w dobrym układzie możesz skomponować zespół w którego skład wchodzą przedstawiciele każdej z klas. Na tym etapie warto wyjaśnić, że same klasy mają tylko ogólne przełożenie na atrybuty bohaterów – determinują za to ich niektóre cechy oraz talenty.
Osobiście obyłem się bez Dowódcy, co nieco zawęziło niektóre opcje dialogowe, pozostawiło morale samym sobie i uniemożliwiło zniżki na Operacje z mapy satelitarnej. Oczywiście w Jagged Alliance 3 nasi podopieczni bazują na kontraktach, co pozwala łatwo zmieniać kompozycję i werbować najemników, którzy są przydatni w aktualnym stadium kampanii.
Gra umożliwia wystawienie kilku oddziałów równocześnie, a także rozbijanie obecnego na mniejsze jednostki. Tego ostatniego nie polecę, głównie z uwagi na fakt, że w większości przypadków przeciwnicy dysponują przewagą liczebną, nawet wobec kompletnych oddziałów. Możesz za to na pewnym etapie wymienić najemników pomiędzy kompletnymi oddziałami, np. by wyrównać potencjał oddziałów.
IMP – czy warto tworzyć własnego najemnika?
Odpowiedź jest prosta – oczywiście, że tak. W całym procesie warto jednak pamiętać o wadach i zaletach całej operacji. Swojego własnego bohatera możesz stworzyć już na początku zabawy, korzystając z testów osobowości IMP. Warto je wykonać nawet dla samych pytań, ale zależny najemnik to też wielka oszczędność w perspektywie całej rozgrywki. Koszt stworzenia bohatera jest dużo wyższy, niż tygodniowy kontrakt rekrutów, ale jest jednorazowy. Przez całą dalszą grę najemnik będzie ci towarzyszył, nie zważając na ekonomię kampanii.
Wśród rekrutów już na pierwszy rzut oka widać brak jakichkolwiek Dowódców, więc sugeruję stworzenie postaci dla tej Klasy. Wszystko zależy od tego, czego ci brakuje. Pamiętaj przy tym, że masz dwie drogi – specjalizacji lub wszechstronności.
Zapytasz pewnie teraz, dlaczego chciałbyś mieć w oddziale kogoś, kto nie specjalizuje się w niczym? Z uwagi na Operacje na mapie satelitarnej w regionach. Możesz postawić na jeden atrybut – tu wybrałbym Strzelectwo, które ma ogromne przełożenie na przebieg walki. Jednak jeśli stworzysz bardziej wszechstronną postać, to będzie mogła „podłączyć się” niemal do wszystkich Operacji. Każdy kolejny „wykonawca” Operacji pozwala znacząco zredukować czas wymagany do ich ukończenia, co w perspektywie całej kampanii może być dużo korzystniejsze niż kolejna maszyna do zabijania.
Najemnik stworzony z pomocą IMP ma dostęp do wszystkich Cech, Atrybutów, Klas i Premii, co każda inna postać. Jednak nie możesz przydzielić mu Talentu, który odróżnia go od płatnych wykonawców. Talenty są oczywiście bardzo przydatne, ale raczej sytuacyjne, więc nie stracisz za wiele, biorąc pod uwagę wszystkie wspomniane już korzyści.
Na koniec drobna uwaga – jeśli nie stworzysz własnego najemnika na początku gry, to będziesz mógł zrobić to w późniejszych etapach zabawy. Jednak zawsze możesz mieć tylko jedną postać tego typu w całej kampanii.
Pakiet GOLD – warto kupić?
Wizja zabawy najlepszymi z najlepszych jest oczywiście bardzo kusząca. Jednak i na początku zabawy, i nawet w połowie może zniszczyć twoją ekonomię. Tygodniowy kontrakt najemnika z GOLD to nawet kilkadziesiąt tysięcy dolarów, czyli tyle, co kilku pracowników z mniejszym poziomem doświadczania. By to się udało, warto skupić się na zdobywaniu regionów z kopalniami diamentów i poszukiwaniach pracowników do nich.
Co do samej subskrypcji GOLD, to nie warto jej wykupywać. Początkowo sam wydatek jest zabójczy dla budżetu, nie wspominając o kolejnych kontraktach. Nieco później gra sama udostępni ci GOLD w ramach wzorowej współpracy. Oczywiście musisz pograć wystarczająco długo, żeby do tego doszło, ale z drugiej strony wcześniej i tak zbytnio nie możesz pozwolić sobie na taki wydatek.
Warto się wstrzymać, szczególnie gdy napotykasz jakiekolwiek problemy z płynnością finansową. Zakup „gwiazdy” niestety może je tylko pogłębić.
Przydatni rekruci
Poniżej kilka postaci, na które warto zwrócić szczególną uwagę podczas konstruowania pierwszego oddziału w Jagged Alliance 3. W poradniku nie skupiamy się na cenie za ich usługi, a jedynie jakości, którą mogą wnieść do rozgrywki. Pamiętaj, że skuteczność bohaterów na wymienionych tu polach rośnie wraz z ich rozwojem w ciągu kampanii.
Barry Unger
Jeden z rekrutów o wyjątkowo wysokiej wartości współczynnika Inteligencji, co pozwoli na dodatkowe działania podczas dialogów. Barry jest też bardzo przydatny w rozbrajaniu wybuchowych pułapek i odzyskiwaniu materiałów z min. Jego Talent generuje biernie dwa Ładunki kumulacyjne, potężne granaty, co jakże 168 godzin czasu w grze. Pamiętaj, by pozostawić mu wolne miejsce w ekwipunku na tę okoliczność. Dodatkowo całkiem nieźle strzela i może skutecznie rzucać granaty na bardzo duży dystans.
Steroid
Nasz rodak popisuje się zarówno Zdrowiem, jak i Siłą fizyczną. Jego Talent pozwala na ciche eliminacje odosobnionych przeciwników gołymi rękami, dzięki czemu nie alarmuje obozu. Świetnie sprawdza się w wyłamywaniu drzwi, rozbrajaniu pułapek, hakowaniu i odzyskiwaniu materiałów ze złomu. Do tego ma wysoko rozwinięte Strzelectwo, co znajduje odzwierciedlenie w skuteczności i celności.
MD
Medyk o wysokiej wartości współczynnika Inteligencji. Jego Talent pozwala mu podnosić poziom Morale podczas walk, a także daje szanse na dodatkowe Punkty Akcji. Przy okazji MD oferuje całemu oddziałowi premię do punktów doświadczenia. Jeśli nie masz nikogo o podobnych Cechach w oddziale, to warto dać mu szansę, wiedząc, że nie jest wybitnie skutecznym strzelcem.
Grizzly
Podobnie jak Steroid dysponuje dobrym Zdrowiem i Siłą. Ma też przyzwoitą wartość Strzelectwa, co pozwala włożyć mu w ręce dowolną broń, by osiągać wyniki. Specjalizuje się w strzelaniu z lekkich karabinów maszynowych – nie tylko łatwiej je rozstawia do kontrolowana korytarzy, ale celniej strzela nimi z biodra.
Fox
Kolejny z medyków ze specjalną premią do doświadczenia oddziału. Z uwagi na wyłączny charakter tej cechy, nie warto werbować jej wraz z MD, bo premie się nie skumulują. Fox oferuje dodatkowe opcje dialogowe w rozmowach, a dodatkowo nie traci Punktów Akcji za atak, który rozpoczyna potyczkę. Oznacza to, że po jej rozpoczęciu Fox ma wciąż pełną pulę PA na działanie w swojej turze.
Kalyna Sokolova
Najemnik stworzony do gry z karabinem snajperskim. Jej Talent pozwala ignorować pancerz noszony przez przeciwników, co przydaje się w dalszych etapach kampanii. Pod kątem podstawowych Atrybutów raczej się nie wyróżnia, ale ma przyzwoite Strzelectwo, Mechanikę i średnie Dowództwo. Pomaga utrzymywać Morale na wysokim poziomie i utrzymuje snajperską skuteczność pod ziemią i w nocy.
Opcjonalni i niezależni najemnicy – gdzie znaleźć i jak rekrutować?
Jagged Alliance 3 oferuje szeroki wybór najemników, których możemy wcielić do swoich oddziałów bezpośrednio z bazy AIM. Obok tego gra pozwala też rekrutować wybranych bohaterów niezależnych, o ile spełnimy określone warunki lub wykonamy dedykowane im zadania.
Zanim przejdziemy do konkretnych postaci, miej na uwadze, że poniższa sekcja zawiera spojlery.
Larry Roachburn (MERC) – jak włączyć bohatera do oddziału?
Bohater jest jednym z najemników MERC, których poszukujemy w ramach misji pobocznej. Trafiamy na niego stosunkowo szybko, w sektorze F7 (Camp Savane) [1], gdzie tworzy miny zbliżeniowe obok posterunku Legionu. Po pokonaniu przeciwników w rozmowie dowiadujemy się, że Larry stracił pamięć i potrzebuje Metawironu, by ją odzyskać.
Metawiron dla Larry’ego możesz zdobyć na dwa sposoby [2]. Pierwszy z nich to zamiana małych diamentów na lootbox u pastora w sektorze H9 (Pchli targ we Fleetown). W jednej ze skrzynek możesz znaleźć substancję, która pomoże najemnikowi odzyskać pamięć. Gwarantowany Metawiron znajdziesz też w domku przy drzewie życzeń w sektorze F13 (Chalet De La Paix).
Po odzyskaniu pamięci Larry opowie o wydarzeniach poprzedzających rozpoczęcie naszej kampanii. Jednocześnie zapyta, co powinien zrobić dalej. Na tym etapie możesz zaproponować mu dołączenie do oddziału. Larry jest wprawnym specjalistą od materiałów wybuchowych i będzie pracował za darmo, podobnie jak nasz najemnik stworzony w ramach IMP.
Co równie ważne, włączony do oddziału Larry może przejść odwyk, dzięki Operacjom z mapy satelitarnej, w sektorze H12 (Sanatorium) [3]. Po udanym procesie zmienią się jego Atrybuty – straci nieco sił witalnych, ale w zamian otrzyma dodatkowe punkty Strzelectwa.
Gus Tarballs (AIM) – jak włączyć bohatera do oddziału?
Najemnik jest jednym z bohaterów dostępnych w bazie AIM, którego nie sposób włączyć do oddziału. Gus przeszedł na emeryturę po wydarzeniach zaprezentowanych w Jagged Alliance 2 i na pierwszy rzut oka, nie można tego zmienić.
By Gus zdecydował się powrócić do akcji, musisz w pierwszej kolejności wynająć co najmniej jednego z jego dawnych towarzyszy broni. Mowa tu o najemnikach Len i Scully. Gdy włączysz ich na swoją listę płac, to pojawi się też możliwość kontaktu z Gusem i zarazem możliwość skorzystania z jego usług.
Spike Scallion – jak włączyć bohatera do oddziału?
Postać powiązana bezpośrednio z głównym wątkiem fabularnym Jagged Alliance 3. Znajdziesz go w sektorze A20, jako sprawcę zamieszania z porwanym prezydentem Grand Chien. Poprowadź misję tak, by zakończyła się sukcesem (ratunkiem dla prezydenta), a następnie porozmawiaj z Majorem.
W trakcie rozmowy sięgnij po pytanie dotyczące motywów porwania, a następnie przypomnij mu, że też był najemnikiem. To pozwoli wcielić go do oddziału, gdzie, podobnie jak Larry, będzie pracował bez żadnych dodatkowych opłat. Spike ma wysokie współczynniki Dowodzenia i Strzelectwa, a poza tym bardzo wysokie podstawowe Atrybuty.
Pierre Laurent – jak włączyć bohatera do oddziału?
Wątek jednego z bojowników Legionu rozpoczyna się już na pierwszym etapie rozgrywki. To tam spotykasz podejrzanego bohatera niezależnego o imieniu Bastien. Jeśli chciałbyś włączyć do oddziału Pierre’a, to pod żadnym pozorem nie możesz pozbyć się Bastiena krótko po lądowaniu w Grand Chien.
Konkretne wzmianki na temat samego najemnika pojawią się we Wiosce Ernie, gdy ojciec bojownika poprosi cię o oszczędzenie go podczas konfrontacji. Na tym etapie warto od razu pchnąć do przodu misję poboczną Obrona Wioski Ernie. Następnie udaj się do pobliskiego Fortu Le Bleu, porozmawiaj z Pierrem i pokonaj jego sojuszników.
Sam najemnik podda się po otrzymaniu dużych obrażeń, więc gra zaznaczy punkt, w którym warto zaniechać dalszych ataków. Po wygranej potyczce możesz go dobić, kończąc wątek, lub oszczędzić, by w późniejszym etapie wcielić do oddziału.
Jeśli Pierre dalej żyje, to całkowicie zniknął z radaru. Tu wracamy do Bastiena, który otrzymuje dedykowane zadanie poboczne. Podążaj za wątkiem, aż do końca, unikając zabicia Bastiena. Gdy ukończysz zadanie, to pora udać się do sektora F19 (Camp Bien Chien). Pokonaj siły Legionu, a po ukończonej walce porozmawiaj z bojownikiem na dziedzińcu. W tym momencie możesz włączyć Pierre’a do oddziału, zyskując przyzwoitego strzelca (77 punktów).
Smiley (MERC) – jak włączyć bohatera do oddziału?
Kolejny z członków zaginionego oddziału MERC, który będzie pracować dla ciebie za darmo, o ile wcześniej go znajdziesz. Wątek bohatera prowadzi do sektora D7 (Slumsy w Pantagruel), skąd Smiley rzekomo porwał dziewczynę z lokalnego domu uciech. Po dokładnym badaniu pobliskiej łaźni na kilku poziomach łapiesz trop, który kieruje do sektora H8 (La Boue we Fleatown). Udaj się do regionu i porozmawiaj z kapłanem, by uzyskać dostęp do zamkniętego pomieszczenia, w którym ukrywa się Smiley.
Po rozmowie z najemnikiem musisz odeprzeć atak na kościół, a następnie udać się za bohaterem do sektora I9 (Rimville), by wesprzeć go w miski przeciwko lokalnemu kacykowi. Utrzymaj Smileya przy życiu do końca zadania, a będziesz mógł wcielić go do jednego ze swoich oddziałów.
Atak na Rimville to poważne wyzwanie, szczególnie w chwili, gdy kluczowa dla misji postać lekce sobie waży swoje życie. Dlatego warto zabrać do sektora I8 przynajmniej dwa oddziały. Możesz też udać się do I8 jeszcze przed pierwszą rozmową z najemnikiem MERC. Wtedy Boss Blaubert zleci ci misję powiązaną z Luigim, co pozwoli nieco osłabić obstawę Rimville zanim przyjdzie ci walczyć ramię w ramię ze Smileyem.
Flay – jak włączyć bohatera do oddziału?
Następną z postaci niezależnych, które możesz zatrudnić w określonych okolicznościach, jest Flay. Sekretny bohater jest bezpośrednio związany z wątkiem kłusowników na północy Grand Chien. By rozpocząć poświęcone mu zadanie, udaj się do sektora C5 (Obóz kłusowników). Pokonaj oddziały Legionu i rozmów się z przywódcą kłusowników. Tak dowiesz się, o kluczowej postaci i otrzymasz wskazówki, jak ją znaleźć.
Flay pozostawił po sobie pamiątki w postaci okaleczonych kłusowników w dwóch pobliskich sektorach – C6 i B4. Po pokonaniu lokalnej zwierzyny i zbadaniu trzech ciał pojawi się sam Flay. Porozmawiaj z nim i wybierz opcję dialogową, która sugeruje wspólne polowanie.
Co ważne, w swoim oddziale musisz mieć bohatera, którego Inteligencja jest większa lub równa 90 – przydadzą się MD lub Barry Unger. W przeciwnym wypadku w rozmowie nie pojawi się kwestia odwołująca się do zatrudnienia. Jeśli nie masz w zespole żadnej z wymienionych postaci, to zatrudnij ją, zanim spotkasz się ze strzelcem.
Doświadczenie – jak rozwijać bohaterów?
W Jagged Alliance 3 możesz rozwijać najemników aż do 10 poziomu doświadczenia. Chociaż bardziej trafne byłoby stwierdzenie, że bohaterowie rozwijają się sami. W grze nie znajdziesz paska doświadczenia przy każdej postaci, który zasygnalizowałby nadchodzący awans. Jedynie podczas działań w sektorach po lewej stronie zauważysz komunikat, informujący o zdobytym doświadczeniu. To różni się dla każdej z postaci, w zależności od tego, jak duży udział miała w aktualnych wydarzeniach.
Co za tym idzie, jeśli zależy ci na rozwoju konkretnej postaci, to możesz nieco przystopować działania innych podczas walki. Najemnik, który postarał się najbardziej podczas starcia, zgarnie najwięcej punktów doświadczenia po jej zakończeniu.
Warto przypomnieć, że poziomy doświadczenia nie wpływają na Atrybuty i Współczynniki postaci. Przekładają się za to na Premie, które możesz odblokować na każdym kolejnym poziomie.
Jak działają Premie?
Specjalne perki powiązane są z głównymi Atrybutami postaci: Zdrowiem, Zwinnością, Zręcznością, Siłą i Inteligencją. Premie w każdym obszarze możesz zacząć przydzielać dopiero gdy wartość Atrybutu jest większa lub równa 70. Tym samym po przejrzeniu perków i ustaleniu planu na rozwój postaci, warto sprawdzić możliwe opcje, by jeszcze przed awansem go rozwijać.
Każdy rząd perków liczy dziewięć opcji, od brązowych aż po złote. Nawet przy wysokiej wartości Atrybutu nie możesz przeskoczyć do kolejnej kolumny, o ile nie odblokujesz co najmniej jednego perka dla tego samego Atrybutu w poprzedniej kolumnie. Oczywiście możesz z czasem odblokować wszystkie perki w danym rzędzie, jeśli zdecydujesz się wyspecjalizować.
Jednak dużo korzystniejsze jest równoległe rozwijanie co najmniej dwóch Atrybutów, by wykorzystać potencjał kilku rzędów Premii. W najbliższym czasie rozwiniemy sekcję o szczególnie przydatne perki, a tymczasem słowo o samym rozwoju.
Jak rozwijać Atrybuty?
W zależności od kompozycji oddziału, dostępnych zasobów i podejmowanych działań, możesz rozwijać Atrybuty pośrednio lub bezpośrednio. Zacznijmy od Doświadczenia polowego, które poprawia statystyki poprzez działania w sektorach. Jednym słowem, wykonując różne akcje podczas potyczek, masz szansę na podniesienie wartości Atrybutów. W perspektywie dłuższej rozgrywki jest to nieuniknione, ale obarczone jest dużą losowością. Z jednej strony nie masz gwarancji na skok wartości, a z drugiej strony nie zawsze podniesiesz poziom Atrybutu, na którym ci zależy.
Wśród wyraźnie bezpośrednich opcji możesz wybrać Trening z listy Operacji na mapie satelitarnej. Wybierz Atrybut, który cię interesuje, znajdź nauczyciela i poświęć czas na podniesienie obecnej wartości. Pamiętaj, że Trening domyślnie trwa dwie doby i skutkuje podbiciem wybranego Atrybutu o jeden punkt.
Taki sam efekt, ale w znacznie krótszym czasie, możesz osiągnąć dzięki magazynom. Te niestety w pierwszej kolejności trzeba znaleźć lub kupić od miejscowych. By skorzystać z nauki za pośrednictwem czasopisma, wystarczy umieścić je w plecaku wybranej osoby, a następnie przeprowadzić akcję Nauka. Atrybuty podniesione w ten sposób oznaczane są inaczej, po najechaniu na pasek Atrybutu na ekranie postaci.
Premie i Atrybuty – co rozwijać i przydzielać dla poszczególnych ról?
W tej sekcji znajdziesz konkretne buildy dla najemników, podzielone na funkcje, które mogą pełnić w oddziale. Dowiesz się stąd m.in. Jak rozwijać bohatera specjalizującego się w walce wręcz, karabinach snajperskich, materiałach wybuchowych czy wspierającego pozostałych. Poniżej wymieniliśmy kilka ról, które mogą odegrać najemnicy, aczkolwiek niekoniecznie znajdziesz pokrycie dla wszystkich w pojedynczym oddziale.
Wybory oznaczone są kolorami – czerwonym, niebieskim i zielonym – tworzy to alternatywne ścieżki. Czerwona jest bardziej uniwersalna, a niebieska dla wszystkich, którzy już bardzo dobrze wiedzą, w jakim stylu planują grać. Atrybuty zaznaczone na Zielono też wpisują się w omawianą rolę, ale są bezpieczniejszymi rozwiązaniami.
Wskazówki dotyczące Atrybutów i Premii mogą ci się przydać także podczas rozdawania punktów w kreatorze postaci IMP. Z drugiej strony możesz też postawić na większą wszechstronność i choćby połączyć przymioty dwóch ról.
Walka wręcz – co rozwijać?
Szturmowiec pod karabiny automatyczne – co rozwijać?
Szturmowiec pod broń ciężką – co rozwijać?
Specjalista pod strzelby – co rozwijać?
Snajper – co rozwijać?
Wspierający – co rozwijać?
Dowódca – co rozwijać?
Ekonomia w kampanii – poradnik do Jagged Alliance 3
W tym rozdziale skupimy się na tym, jak zdobyć i utrzymać finansowanie dla naszej kampanii w Grand Chien. Od razu uprzedzam, że wszelkie aspekty ekonomiczne są w Jagged Alliance 3 znacząco uproszczone i spłaszczone. Przez to z jednej strony nie da się wiele wykombinować, a z drugiej nie musisz zbytnio skupiać się na tym aspekcie, jeśli tylko zaliczysz podstawowe działania.
Jak bogacić się w Jagged Alliance 3?
Najważniejszym źródłem finansowania w grze są kopalnie diamentów, które oznaczono na mapie charakterystycznym kilofem. Jest ich jedynie kilka, a dodatkowo niektóre z nich kontrolowane są przez niezależną organizację działającą w regionie. Do naszej dyspozycji wciąż pozostaje wiele źródeł diamentów, które trzeba sukcesywnie przejmować.
Wszystko przez to, że każda kopalnia prędzej lub później się wyczerpie. Tempo umniejszania zasobów uzależnione jest od wybranego przez ciebie poziomu trudności – jak się domyślasz, im wyższy, tym szybciej fundusze się wyczerpują. Zapasów wystarcza na długą kampanię, o ile nie przesadzasz z wydatkami na kontrakty.
Warto wspomnieć, że niektóre kopalnie nie działają zaraz po przejęciu z pełnym potencjałem. Eksplorując Gran Chien i realizując zadania poboczne, możesz znaleźć osoby zainteresowane pracą w takich warunkach. Dodatkowi NPC w kopalni to większy przychód w każdym okresie, ale też szybsze wyczerpywanie zasobu.
Poza kopalniami są jeszcze trzy dodatkowe źródła dochodu:
Przerzuty diamentów
Transporty oznaczone na mapie diamentem możesz, a nawet powinieneś regularnie przechwytywać. Ich zaletą jest to, że nie zmieniają trasy i z dużym wyprzedzeniem ją oznaczają. Dzięki temu możesz znacznie wcześniej wysłać oddział, by przeciął szlak i przejął ładunek.
Wszystkie kosztowności możesz deponować, by natychmiastowo otrzymać zastrzyk gotówki. Poza pomniejszymi workami diamentów jest to niemal niezbędne, głównie dlatego, że kosztowności zajmują miejsce w plecaku, którego nigdy nie ma za wiele. By zdeponować kosztowności, wystarczy kliknąć je prawym przyciskiem myszy i wybrać odpowiednią opcję.
Skarby
Kluczowy powód, dla którego warto zatrzymywać się i ładować mapę w regionach, które nie są siedzibą Legionu. Pozornie puste sektory często, ale nie zawsze, skrywają jakieś kosztowności. Zazwyczaj bronią ich dzikie zwierzęta albo dosyć proste zagadki środowiskowe. Pozyskane w ten sposób skarby możesz deponować tak, jak choćby diamenty. Pamiętaj tylko, że tego typu kosztowności często mają znacznie mniejszą wartość, więc traktuj je raczej jako miły dodatek.
Hakowanie urządzeń
Elektronika oznaczona do hakowania to kolejne źródło niewielkich sum pieniędzy. Znajdziesz ją niemal w każdym zamieszkanym sektorze Gran Chien. Po najnowszej aktualizacji gry znacznie łatwiej dostrzec punkt interakcji, więc z pewnością ich nie przeoczysz. Wspomnę tylko, że warto do procesu wybrać najemnika o wysokim współczynniku Inżynierii, lub Livewire, jeśli ją zatrudniłeś. Hakowanie nie gwarantuje pieniędzy, gdyż niekiedy elektronika oferuje wyłącznie dane wywiadowcze dla sektorów.
Jak utrzymywać dodatki bilans środków?
Oczywiście nawet najlepsze finansowanie nie wystarczy, jeśli będziesz podchodził lekkomyślnie do wydawania pieniędzy. Najważniejszy jest tu umiar, zarówno w kontekście liczby oddziałów, jak i ich składu. Pamiętaj też, że każdy kontrolowany przez ciebie port w Gran Chien, to regularny wydatek, który gra dolicza do twojego salda. Porty i tak warto kontrolować, dlatego lepiej skupić się na zarządzaniu kontraktami.
Pierwszą zasadniczą oszczędnością jest stworzenie własnego bohatera w ramach IMP. Nieco większy wydatek z góry bardzo szybko zaprocentuje, gdy nie będziesz musiał wykładać środków na utrzymywanie kontraktu. Poza tym w sekcji z opcjonalnymi najemnikami znajdziesz kilku bohaterów niezależnych o przyzwoitej skuteczności, którzy też mogą pracować dla ciebie za darmo.
Liczba oddziałów a kopalnie
Na początku zabawy staraj się utrzymywać tylko jeden oddział, czyli góra sześciu najemników, co przy użyciu IMP, daje pięć kontraktów. To powinno wystarczyć do chwili, gdy skończą się początkowe środki, a w międzyczasie powinieneś już zająć swoją pierwszą kopalnię.
Pamiętaj, że każdy poziom doświadczenia najemników, aż do maksymalnego – 10, to coraz większa kwota na umowie. Dlatego, o ile na początku gry bez problemu poradzisz sobie z jedną kopalnią, to dosyć szybko skieruj się po kolejną. Dobrym celem będą tu sektory H7 (pierwszy) i A2 (drugi). Gdy uda ci się zająć, utrzymać i zabezpieczyć okolice dwóch kopalń, to możesz pomyśleć o drugim, niekoniecznie kompletnym oddziale najemników. Tu też staraj się poruszać pomiędzy rekrutami a weteranami, bez szaleństw w postaci Elit i pakietu GOLD.
Wpływy a kontrakty
Jak wspomniałem w poprzedniej sekcji, wraz z rozwojem najemnicy żądają coraz większych wypłat za utrzymywanie współpracy. Dlatego już na początku warto różnicować okres, na jaki zawierasz umowy.
Środki na twoim koncie przyrastają szczątkowo, a nie skokowo, więc warto skorzystać z suwaka długości kontraktu. W Jagged Alliance 3 możesz rozrzucić poszczególne umowy na dystansie dwóch tygodni, co powinno nieco ulżyć finansom, gdy będziesz blisko bankructwa.
Pamiętaj, że bohater stworzony przez IMP nie pozostawi cię, nawet jeśli nie będziesz miał niczego na koncie. Najemnicy wrócą, gdy zapłacisz im za usługi, ale gra oferuje tylko kilka stref desantu, więc mogą mieć kłopot z dotarciem do punktu, w którym się aktualnie znajdujesz. Lub ich powrót do oddziału może zająć bardzo dużo czasu gry.
Operacje – poradnik do Jagged Alliance 3
Niniejszy rozdział poświęcamy Operacjom, które możesz i powinieneś zlecać z poziomu mapy taktycznej. Dowiesz się tu, jak odpowiednio wykorzystać możliwości oferowane przez poszczególne sektory. Czego wymagają Operacje? Które są najskuteczniejsze w różnych przypadkach? Jak odblokować sekretne Operacje? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz poniżej.
Zanim przejdziemy do konkretnych Operacji słowo wstępu, które dotyczy ich w ogóle. Operacji nie możesz przeprowadzić w sektorze, jeśli nie zakończyłeś w nim konfliktu. Oznacza to, że dopóki choćby jedna postać na konkretnej mapie jest wobec ciebie wrogo nastawiona, to nie możesz zlecić dodatkowych zadań na mapie satelitarnej. Tym samym nie możesz choćby zaleczyć ran lub naprawić sprzętu pomiędzy jedną a drugą potyczką w sektorze.
Leczenie ran – zasoby i korzystanie
Operacja, po którą najpewniej zgłosisz się już krótko po rozpoczęciu zabawy z Jagged Alliance 3. Zadawane jednostkom rany tymczasowo zmniejszają maksymalną wartość paska zdrowia postaci o określony procent początkowej wartości. Do czasu zaleczenia rany nie możesz wrócić do poprzedniego stanu, a jedynie w polu podreperować punkty życia do aktualnego maksimum.
Do Leczenia ran możesz wskazać kilka osób – tak w charakterze medyków, jak w roli pacjentów. Dodatkowy lekarz nie redukuje zasobów potrzebnych do pełnego wyleczenia, a redukuje czas niezbędny do sfinalizowania operacji.
Skąd brać Środki medyczne?
Do leczenia ran w ramach Operacji potrzebne są Środki medyczne. Te pozyskasz z wielu roślin rozrzuconych po wszystkich sektorach Grand Chien. By zwiększyć szanse na ich zdobycie, potrzebujesz dokładnej eksploracji poszczególnych map, z uwzględnieniem wielu zakamarków. Bardzo pomocne jest też posiadanie w oddziale najemnika o wysokiej wartości atrybutu Inteligencja. Ten łatwiej i z większego dystansu dostrzeże zioła obfitujące w zasoby.
Zasoby możesz znaleźć też w rozmaitych skrytkach i przy przeciwnikach. Zarówno w surowej, bezpośredniej formie Środków medycznych, jak i w formie zestawów pierwszej pomocy i apteczek. Wspomnianych na końcu akcesoriów nie można wykorzystać bezpośrednio w ramach Operacji – nie wliczają się do ogólnej puli Środków medycznych oddziałów.
Jednak w razie konieczności możesz je zniszczyć, by uzyskać liczbę zasobu, która im odpowiada. Będzie to niezwykle przydatne, w sytuacji, gdy najemnicy odniosą poważne rany, których doraźne polowe leczenie i tak nie jest w stanie zrekompensować.
Szpital – leczenie za gotówkę
Taki sam efekt, ale z wyłączeniem Zasobów medycznych, możesz osiągnąć, odwiedzając Szpital. Operacja dostępna jest tylko w kilku konkretnych regionach Grand Chien i to dopiero po tym, jak spełnisz określone warunki. Operacja z wykorzystaniem Szpitala jest bardzo przydatna, jeśli chcesz oszczędzić nieco Środków medycznych, bo najemnicy są ciężko ranni. Nawet wtedy przemierzanie wielu sektorów tylko ze względu na szpital nie jest super opłacalne i lepiej skorzystać z opisanego poniżej, czynnego odpoczynku.
Aktywny odpoczynek – wymagania i korzyści
Kolejna Operacja, która zapewnia leczenie ran za gotówkę. Jednak nie tylko nie ogranicza się do tego, ale oferuje coś więcej. Aktywny odpoczynek dostępny jest we wszystkich sektorach miejskich z barem. Wypatruj więcej na mapie sektorów, które oznaczono większym skupiskiem budynków, z nadzieją, że bar może być jednym z nich.
W kontekście Leczenia ran Aktywny odpoczynek jest przydatny, ale też czasochłonny. Dlatego polecę go jedynie dla ran na maksymalnie trzecim poziomie. Wszystko przez to, że czas odpoczynku jest stały, a każde przeprowadzenie Operacji redukuje Ranę o jeden punkt. Tym samym najemnik z raną 1. poziomu zostanie całkowicie wyleczony, a najemnicy o głębszych ranach wskoczą na lżejsze.
Jednak jeśli użyjesz Operacji na najemnikach, którzy nie są ranni w ogóle, to zdobędziesz dodatkową premię bojową. Długotrwały odpoczynek pozwala doliczyć 1 punkt akcji w każdej turze najemnika. Z drugiej strony zbyt częste podróżowanie po mapie bez konkretnego postoju zmniejsza liczbę Punktów Akcji. Zmęczony najemnik ma o jeden punkt mniej, a Wyczerpany aż o 3. W tej sytuacji rzeczona Operacja działa tu jak z Ranami – jeden cykl zmieni Wyczerpanie na Zmęczenie, a kolejny pozwoli osiągnąć punkt wyjścia.
Odpoczynek w sektorach
Poza omówionym już Aktywnym odpoczynkiem jest też zwykły Odpoczynek. Nie jest co prawda dostępny z poziomu menu Operacji, ale też odnosi się do mapy satelitarnej. By odpocząć, wystarczy włączyć upływ czasu na mapie, tak, by najemnicy spędzili kilka godzin bezczynnie. Z naciskiem na to ostatnie, bo zaprzęgniętym do zadań najemnikom Odpoczynek nie zostanie zaliczony. W ten sposób możesz też zaleczyć Rany, ale czas Odpoczynku niezbędny w rekonwalescencji będzie znacznie dłuższy, niż w przypadku zwykłego Leczenia.
Trening – jak i co warto rozwijać?
Bardzo przydatna i jednocześnie jedna z najbardziej czasochłonnych Operacji. Trening jest uzupełnieniem dla Doświadczenia polowego i Nauki, które opisaliśmy już w rozdziale o Najemnikach. Domyślnie Trening zajmuje dwie doby, podczas których oddział musi poświęcić się nauce i zostać w sektorze.
Jagged Alliance 3 zakłada dokładnie 10 Atrybutów i Współczynników postaci. Jednak Trenować możesz jedynie 9 z nich. Nie rozwiniesz w ten sposób Inteligencji, dlatego warto mieć w oddziale kogoś, kto wyjściowo ma dużą wartość Atrybutu (MD, Barry Unger).
Co warto rozwijać?
Na szczycie listy są dwa typy, które będą pomocne niemal w każdej sytuacji w grze. Mowa o Zwinności i Strzelectwie. Pierwszy ze wspomnianych przekłada się na maksymalną liczbę Punktów Akcji podczas taktycznych bitew. Drugi określa sprawność w posługiwaniu się bronią, a przez to wyjściową celność postaci. Zaraz za nimi jest Zręczność – Atrybut powiązany z celowaniem precyzyjnym i Walką Wręcz.
Możesz też prześledzić aktualne wartości Atrybutów i Współczynników najemników w odniesieniu do Premii, które mogą cię interesować. Pierwszy pułap Premii rozpoczyna się przy Atrybutach o wartości co najmniej 70 punktów. W rzadkich przypadkach może się okazać, że wystarczą dwie doby, by załapać się do tej sekcji. Pamiętaj jednak, że w Jagged Alliance 3 dwie doby to dosyć długi czas. Poza wyjątkowymi sytuacjami nie ma sensu trzymać najemników 2 dni w miejscu, by podbić statystykę jednego z nich o 1 punkt.
Oczywiście jeśli w międzyczasie znajdziesz pozostałej grupie coś do roboty – wytwarzanie amunicji, naprawa ekwipunku, zwiad, milicja – to z powodzeniem możesz Trenować.
Pamiętaj też, że:
- nie da się wytrenować postaci, jeśli jej potencjalny nauczyciel ma taki sam poziom Atrybutu
- nie możesz Trenować kilku różnych statystyk w tym samym czasie
- trening docelowo podbija wartość wybranej statystyki o 1 punkt
Zwiad terenu – co daje?
Kolejna z Operacji jest szczególnie przydatna, gdy zdajesz sobie sprawę z potencjalnego zagrożenia. Mam na myśli wizytę w sektorze np. oznaczonym jako Posterunek, Kopalnia lub z wyraźną przewagą liczebną wroga.
Zwiad terenu wymaga maksymalnie dwóch najemników o jak najwyższym poziomie Inteligencji, by przeprowadzili rozpoznanie. W ten sposób pozyskujesz Dane wywiadowcze (dostępne też od tubylców lub poprzez niektóre zhakowane urządzenia). Dane te możesz wykorzystać do przeglądu mapy w trybie taktycznym (domyślny skrót „O”) i do ustalenia dodatkowych miejsc na rozstawienie.
W ten oto sposób możesz znaleźć lokacje, w których potencjalnie spotkasz przeciwników na mapie. To przyda się w ich cichej eliminacji. Wiedza ta pomoże też ustawić swoje jednostki przed rozpoczęciem właściwego starcia. Dodatkowe miejsca rozstawienia to z kolei okazja na łatwiejsze uderzenie na siły w sektorze. Niektóre z punktów pozwalają niemal natychmiast wniknąć do bazy wroga, podczas gdy docelowe podejście przysporzyłoby wielu trudności.
Livewire a Zwiad
Na marginesie dodam też, że Zwiad terenu w JA3 jest bardzo przydatny, jeśli wynająłeś do pracy Livewire. Talent bohaterki pozwala ustalić położenie wszystkich przeciwników w sektorze, dla którego wcześniej pozyskano Dane wywiadowcze. Sprawdź i przekonaj się, jak wielką robi to różnicę.
Milicja – warto poświęcać czas?
W tym przypadku nie ma jednoznacznej odpowiedzi na zadanie powyżej pytanie, więc użyję ulubionego – to zależy. Trenowanie Milicji jest kosztowne i czasochłonne, dlatego warto mieć w tym konkretny cel. Wyłączając sytuacje, gdy Operacja jest wymagana do zadania głównego lub pobocznego, to albo rób to na poważnie, albo wcale.
Milicja to oddział kilku bojowników, którzy pomogą ci umocnić się w konkretnym sektorze. Nie możesz dysponować tym oddziałem, ale możesz wykorzystać go do obrony konkretnych punktów. Jednokrotne szkolenie pozwoli wystawić oddział sześciu rekrutów, którzy samodzielnie nie poradzą sobie z większym natarciem wroga. Dopiero kolejne cykle szkoleniowe pozwolą zmieniać rekrutów w weteranów i elity. I właśnie wyższe poziomy doświadczenia są punktem wyjścia, od którego bojownicy zaczynają być przydatni.
Czy Milicja jest pomocna w starciach?
Oddziały Milicji przydadzą się przede wszystkim w portach, które służą do przerzutu diamentów lub bronią przeprawy rzecznej do dalszej części Grand Chien. Wyszkolona na wyższe poziomy Milicja może z powodzeniem odeprzeć napad oddziału o porównywalnej liczebności i świetnie wspomoże twój niepełny oddział najemników w sektorze. Wbrew pozorom nawet na niższych poziomach trudności bojownicy radzą sobie całkiem nieźle z wrogiem i dobrze się ustawiają.
Miej na uwadze fakt, że jeśli w danym sektorze nie masz żadnych najemników, to podczas napadu pozostaje ci tylko Automatyczne rozstrzygnięcie. W większości przypadków, dla najniższego poziomu doświadczenia bojowników, oznacza to utratę bojowników i całego sektora. Jeśli obszar jest szczególnie uczęszczany, to najpewniej będziesz niejednokrotnie musiał wracać do sektora, by przeszkolić nowe jednostki i awansować dotychczasowe.
Wyodrębnij więc mały oddział najemników ze wskazaniem na kogoś z Dowodzeniem na wysokim poziomie. W ten sposób będziesz miał większą kontrolę nad samymi starciami i jednocześnie szybko podreperujesz braki personalne. Jeśli miałbym wskazać konkretne sektory, w którym warto utrzymywać Milicję, to byłyby to D11 (Most Mudwater) oraz F13 (Chalet de la Paix). Pierwszy broni dostępu do drugiej części Grand Chien, a drugi utrudnia wejście na centralnej części kraju.
Naprawa przedmiotów – kiedy jest konieczna?
Następna z Operacji na liście będzie jedną z najpopularniejszych, tuż obok Leczenia ran. Ekwipunek w Jagged Alliance 3 zużywa się podczas walk i żeby utrzymać go w stanie przydatności, będziesz musiał na moment się zatrzymać. Operacja pozwala użyć maksymalnie dwóch najemników o wysokim współczynniku Mechaniki. Im wyższy poziom, tym szybciej ekwipunek wróci do dawnej chwały.
Kiedy naprawa jest konieczna? Najogólniej rzecz ujmując, kiedy tylko wskaźnik wytrzymałości będzie równy lub niższy 70%. Nawet wtedy możesz z powodzeniem używać broni i pancerzy, ale jest pewne ryzyko. Zmniejszona wytrzymałość ubiorów zwiększa szanse na to, że celne strzały w najemnika zadadzą większe obrażenia i wywołają Rany. Tymczasem uszkodzona broń to spora szansa na zacięcie podczas strzału – taką broń możesz odblokować. Jednak zacięcie zużywa Punkty Akcji, które zaklepałeś dla strzału, a odblokowanie broni kosztuje domyślnie 3 PA.
Pierwsze zacięcia broni możesz odnotować już gdy jej wytrzymałość spadnie poniżej 80%, o ile warunki atmosferyczne są sprzyjające. Starcia w deszczu dodatkowo potęgują szansę na zacięcie broni, dlatego warto pomóc szczęściu i chociaż po swojej stronie dbać o to, by zminimalizować ryzyko. Zacinanie broni będzie najgorszym koszmarem podczas wymagających starć, dlatego dbaj o sprzęt i często zapisuj postępy podczas potyczek.
Wytwarzanie amunicji – co jest niezbędne?
Na koniec Operacja, która jest obwarowana solidnymi ograniczeniami. Co jest niezbędne? Na początek pewien umiar w dysponowaniu amunicją. Ta może nie jest zasobem całkowicie skończonym, ale jeśli ją szybko roztrwonisz, to będziesz mieć wielki kłopot. Dlatego już na tym etapie wspomnę, że w większości przypadków ostrzał seriami czy full auto jest niewskazany. Lepiej karać przeciwników pojedynczymi strzałami, które nie tylko są celniejsze, ale też szanują kluczowy zasób.
Co jednak jeśli już jesteś pod ścianą? Niektóre typy amunicji zakupisz na Pchlim targu we Fleetown. Możesz też skorzystać z samej Operacji wytwarzania amunicji, jeśli znajdziesz dedykowany Warsztat. Te znajdują się tylko w wybranych sektorach, co jest dosyć kłopotliwe dla progresu. Bowiem albo zrobisz krok w tył po zapasy, albo ryzykujesz postępy w kierunku sektora z Warsztatem, licząc się z brakiem w magazynkach.
Poza Warsztatem niezbędny jest też spec od materiałów wybuchowych – tu na pierwszy plan wychodzi darmowy Larry Roachburn lub tani Barry Unger. Obok tego potrzebujesz Prochu strzelniczego, który pozyskasz od wrogów i ze skrytek. To wymogi do standardowych rodzajów amunicji. Możesz tworzyć też specjalne rodzaje – jak smugową, grzybkującą, przeciwpancerną – ale do tego potrzeba już dodatkowych zasobów. Przydatność bardziej wyszukanych typów amunicji omówimy w rozdziale dedykowanym Wyposażeniu. Na razie niech wystarczy ci świadomość, że warto czasem oszczędzać też granaty czy inne materiały wybuchowe.
Poradnik do Jagged Alliance 3 jest jeszcze w budowie.
Jeśli znalazłeś tu przydatną wiedzę, to koniecznie podziel się z nią z przyjaciółmi. Możesz też nas wesprzeć i polubić nasz profil na Facebooku. Z góry dziękujemy i zapraszamy do kolejnych publikacji.