Last Train Home – praktyczny poradnik do gry

  • Post category:Poradniki

Jak przetrwać podróż podczas trzaskającego mrozu i wojny domowej? Sprawdzone sposoby i wskazówki w poradniku do Last Train Home.

Witaj w kolejnym poradniku na łamach naszego serwisu. Może i na zewnątrz lekko przymroziło, ale tam, gdzie się wybieramy, jest znacznie zimniej. Wsiadamy bowiem na pokład ostatniego pociągu Czechosłowackiego Legionu, który musimy bezpiecznie doprowadzić do Władywostoku w świeżo wydanej survivalowej strategii. Przed tobą praktyczny poradnik do Last Train Home, w którym omawiamy sprawdzone sposoby na możliwie bezpieczną podróż przez Rosję.

Znajdziesz tu wskazówki dotyczące prowadzenia Legionistów, zdobywania zapasów, utrzymywania pociągu w ruchu oraz pokonywania wszelkich zagrożeń. Nieco uwagi poświęciliśmy także specjalnym misjom taktycznym rozgrywanym na specjalnych mapach. Odpowiemy też na pytania dotyczące ulepszania, naprawy i zdobywania wagonów oraz poszukiwań Legionistów na terenie wroga.

Poradnik powstał przede wszystkim z myślą o początkujących graczach, którzy dotąd stronili od takich gier jak Frostpunk, Company of Heroes lub Commandos (choć nie powinni). Jednak niezależnie od doświadczenia, każdy zainteresowany znajdzie tu coś przydatnego. Od razu uprzedzam też, że niewątpliwie znajdzie także spojlery dotyczące wydarzeń, które pojawią się na niektórych odcinkach trasy. A teraz dajemy do pieca i ruszamy wagon z konkretami.

Poradnik do Last Train Home – spis treści

  • Wskazówki na początek
  • Legioniści (w budowie)
    • Jak znaleźć nowych żołnierzy?
    • Role
    • Jak rozwijać żołnierzy? (w budowie)
    • Przydatne zdolności bojowe (w budowie)
  • Pociąg
    • Lokomotywy – którą wybrać?
      • Dziadek
      • Koń pociągowy
      • Ogar
    • Wagony (w budowie)
    • Ulepszenia i naprawy
      • Co ulepszyć jako pierwsze?
      • Jak naprawiać i ulepszać wagony?
  • Misje bojowe (w budowie)
    • Jak wywabiać przeciwników?
    • Jak przejmować sprzęt?
      • Czołgi i pojazdy
      • Armaty
  • Przetrwanie (w budowie)
Poradnik Last Train Home

Wskazówki na początek – poradnik do Last Train Home

W tym rozdziale znajdziesz kilka istotnych sugestii, które w perspektywie całej rozgrywki mogą zaoszczędzić ci sporo przykrych niespodzianek.

I. Sprawdzaj wszystkie lokacje

Po pierwszym rozdziale wyruszysz z Moskwy, by rozpocząć właściwą rozgrywkę w strategii. Z tego punktu aż do Czelabińska (około 2000. kilometr trasy) powinieneś ze szczególną uwagą sprawdzać każdą poboczną lokację. Dalej będzie tylko gorzej, gdyż rozpocznie się zimno, które zwiększy koszty wypraw i będzie wywierać coraz większą presję na selektywne dobieranie rajdów.

II. Nie taranuj blokad

Przejazd na pełnej prędkości przez przeszkody na torach może jest efektowny, ale może cię sporo kosztować. W każdym przypadku lepiej jest zatrzymać się i usunąć przeszkodę, szczególnie że niektóre z nich są zaminowane. I o ile obrażenia dla lokomotywy są akceptowalne do pewnego poziomu, to po rozebraniu blokady możesz zyskać Drewno i bardzo cenne Granaty.

III. Zapisuj grę

Może nie wydaje się to oczywiste, ale w każdym punkcie gry możesz zapisywać swoje postępy. Guzika zapisu nie znajdziesz w menu, a w prawym górnym rogu interfejsu. Możesz też posiłkować się skrótem F5. Zapis jest możliwy i na mapie Rosji i w samych misjach taktycznych.

IV. Słuchaj doradcy

W kilku punktach podróży twój doradca zaskoczy cię nagłymi wieściami i jednocześnie sugestią, jak uniknąć kryzysu. Warto przychylić się do jego postulatów, albo przynajmniej upewnić się, że gra została zapisana, by uniknąć frustracji czekającej po zignorowaniu żołnierza.

Start

V. Ulepszaj pociąg od samego początku

Już po opuszczeniu Moskwy otrzymujesz do dyspozycji skład, którym będziesz przemierzał dalszą część Rosji. Jeszcze na długo przed mrozem Syberii warto zadbać o izolację i ogrzewanie wagonów mieszkalnych, nawet jeśli przez dłuższy czas nie będziesz jeszcze jej potrzebował. Po 1000 kilometrów gra dorzuci dodatkowe zagrożenia, które uczynią dłuższe postoje na modernizacje nieco ryzykownymi.

VI. Wykonuj misje poboczne

Nawet jeśli nie są obowiązkowe, to pozwalają zdobyć zarówno doświadczenie Legionistom, jak i zapasy dla całej wyprawy. Odpowiednio rozwinięty w swoich klasach oddział znacznie łatwiej poradzi sobie z wymaganiami, które postawią przed tobą twórcy w punktach granicznych regionów.

VII. Poznaj swoich żołnierzy

Warto, chociaż pobieżnie sprawdzić unikalne cechy, którymi odznaczają się poszczególni Legioniści. Ich wypadkowa pozwoli ci łatwiej podjąć decyzję o tym, kto powinien walczyć, kto plądrować opuszczone miejsca a kto pracować przy pociągu.

VIII. Załatwiaj sprawy po cichu

Strzelaniny w Last Train Home są satysfakcjonujące, szczególnie gdy masz do dyspozycji także wsparcie artyleryjskie. Jednak nigdy nie wiesz, kiedy garść pocisków pozwoli zdobyć racje żywieniowe na kolejny dzień. Dlatego w miarę możliwości unikaj marnowania amunicji na strzelaniny, które można załatwić szarżą z bagnetem lub cichą eliminacją zza pleców.

Legioniści – poradnik do Last Train Home

Legioniści poradnik Last Train Home

W tym rozdziale skupimy się na wszystkich aspektach naszej załogi. W chwili pisania tego poradnika Last Train Home nie oferuje losowych cech i atrybutów dla Legionistów. Każda postać jest skrupulatnie zaprojektowana, więc np. Paweł Polaczek zawsze będzie powodował wypadki przy pracy, niezależnie czy podejdziesz do gry pierwszy, czy dziesiąty raz.

Pomimo tego powstrzymam się od wskazywania tu na konkretne jednostki. Głownie dlatego, że w zależności od tego jak skrupulatnie realizujesz misje terenowe i którą trasę wybrałeś (północ czy południe), załoga może się znacznie różnić.

Jak znaleźć nowych Legionistów?

Początkowy skład z czasem możesz powiększyć o dodatkowych żołnierzy. Znajdziesz ich podczas misji pobocznych i głównych, a także na mijanych stacjach kolejowych. Dlatego szczególnie istotne jest, by działać aktywnie w polu, bo każdy dodatkowy Legionista wprawdzie musi zjeść, ale może też wzmocnić planowane wypady i działania.

Decyzja o tym, czy zabierzesz dodatkowe osoby, należy do ciebie i ma znaczenie. Jeśli postawisz na mały oddział, to po rozwinięciu dwóch wagonów mieszkalnych możesz wymienić trzeci mieszkalny na jakiś inny. Jednocześnie możesz postawić także na szybszą, ale słabszą lokomotywę, do której możesz podpiąć mniej wagonów. Szybsza trasa to mniej zasobów potrzebnych na całą podróż, a większa załoga to wolniejsza podróż i więcej rąk do pracy.

Role Legionistów

Podczas wykonywania powierzonych przez nas zadań Legioniści zdobywają punkty doświadczenia, które przyczyniają się do ich awansu i wyższego stopnia. Takich poziomów jest maksymalnie siedem – niektóre oferują bonusowe punkty do atrybutów postaci, a inne pozwalają odblokować dodatkową rolę na pokładzie. Punkty doświadczenia postaci zbierane są poprzez wszystkie działania i mają swoje punkty graniczne dla rozwoju, osobne od tych dedykowanych rolom.

Każdy Legionista może zostać przypisany do maksymalnie sześciu ról. Następnie działając w ich zakresie (podczas misji lub w trakcie podróży) zbierać punkty doświadczenia dla awansu w roli. Tu poziomów jest maksymalnie pięć. Role bojowe z kolejnymi poziomami oferują szereg pasywnych bonusów i aktywnych zdolności, spośród których aktywnie możemy korzystać z czterech równocześnie. Role w pociągu za każdy kolejny poziom zwiększają poziom produktywności, czyli skracają czas niezbędny do wykonania zamierzonej pracy.

W kolejnej aktualizacji poradnika omówię rozwój atrybutów postaci na kolejnych poziomach i najlepsze kombinacje sześciu ról dla zmaksymalizowania potencjału.

Jednak żeby nie zostawić cię z niczym, już teraz mogę doradzić, że potrzebujesz przede wszystkim Robotników i Inżynierów oraz Zwiadowców i Strzelców. Dalej plasują się Grenadierzy i Medycy oraz Lekarze. Na końcu Kaemiści i Kucharze. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób realizujesz misje, jakie wagony dołączyłeś do pociągu i jak efektywnie zarządzasz zasobami.

Pociąg – poradnik do Last Train Home

Pociąg

W tym rozdziale skupiamy się na wszystkich zagadnieniach związanych z naszym tymczasowym domem podczas gry w Last Train Home. W kolejnych sekcjach opisaliśmy wady i zalety poszczególnych lokomotyw, zadania i możliwości wagonów oraz wskazówki, które ich elementy opłaca się ulepszać i jak to robić.

Lokomotywy – którą wybrać?

Podczas pierwszego rozdziału gry korzystasz z lokomotywy Koń Pociągowy, która jest dosyć wolna, ale ma największą moc jeśli mowa o liczbie wagonów. Już po wyjeździe z Moskwy przesiadasz się do lokomotywy Dziadek, która osiąga wyższą prędkość na pierwszym biegu, ale ma najmniejsze możliwości podpinania dodatkowych wagonów.

Dziadek nie musi ci towarzyszyć do końca gry, gdyż około 1800. kilometra trasy pojawi się możliwość zamiany lokomotywy. Do wyboru będzie znany wcześniej Koń pociągowy oraz nowy Ogar. Którą lokomotywę wybrać? To zależy jakie działania podjąłeś wcześniej. Ma to ogromne znaczenie dlatego, że w okolicach 2500. km trasy pojawi się możliwość zdobycia wagonu artyleryjskiego.

Jeśli zbierałeś wszystkich napotykanych Legionistów i konsekwentnie wypełniłeś wszystkie trzy wagony mieszkalne, to powinieneś zdecydować się na Konia pociągowego. Ten po wprowadzeniu ulepszenia może ciągnąć aż 8 wagonów: 3 mieszkalne, warsztatowy, kuchenny, magazynowy, medyczny i artyleryjski.

Tymczasem znacznie szybszy Ogar może po ulepszeniu podpiąć jedynie 7 wagonów. Tym samym jeśli nie zbierałeś Legionistów, to najpewniej możesz wymienić jeden z wagonów mieszkalnych i później zdecydować się na artyleryjski, nie poświęcając zbyt wiele. Możesz też zwyczajnie zrezygnować z wagonu artyleryjskiego podczas wydarzenia, co również ma sens, jeśli dobrze radzisz sobie w polu.

Nie polecam rezygnować z innych wagonów – kuchennego, warsztatowego czy medycznego. Jednak pierwszy na liście do odstrzału byłby warsztat, o ile dobrze radzisz sobie w polu i potrafisz działać po cichu. Z drugiej strony zawsze możesz produkować w nim amunicję z pozyskanego prochu i tym samym zamienić drogi, ale nie najdroższy zasób na znacznie lepiej wyceniane naboje.

Ulepszenia i naprawy

Ulepszenia Last Train Home

Zanim przejdziemy do konkretnych wskazówek – ważna informacja: każda lokomotywa ma takie samo drzewko ulepszeń. Nawet lepiej, modernizacje dokonane na Dziadku po opuszczeniu Moskwy zostaną przeniesione na nową lokomotywę, jeśli zdecydujesz się je wymienić.

Co ulepszyć jako pierwsze?

Jak wspomniałem w pierwszym rozdziale z poradami ogólnymi, warto rozpocząć modernizacje już od samego początku. Wtedy jest jeszcze ciepło i spokojnie. Pierwsze zabezpieczone materiały warto przeznaczyć na ulepszenie lokomotywy – szczególnie ważne jest mniejsze spalanie paliwa.

Następne w kolejności są wagony mieszkalne, które przy okazji postojów – jeśli zasoby pozwolą – powinieneś sukcesywnie ocieplać. Na dobry początek przyda się podstawowa izolacja w każdym z nich, a później także ogrzewanie. To ostatnie domyślnie jest wyłączone, więc nawet jeśli pobiera dodatkowe paliwo to sam zdecydujesz od kiedy podróż będzie droższa. Opisane tu poprawki pozwolą zniwelować spadek temperatury o 2 stopnie względem bazowego.

Jeśli nie zamierzasz zbierać wielu Legionistów, to możesz ograniczyć ulepszenia do dwóch wagonów. Jednak jeśli ulepszysz także trzeci, to w Zajezdni handlarz zaoferuje ci za niego więcej pieniędzy, więc stracisz wyłącznie czas postoju podczas wykonywania prac.

Na tym jednak nie koniec ulepszeń wagonów mieszkalnych. Te sukcesywnie powinieneś uczynić coraz wygodniejszymi podczas podróży. Istotne są zarówno dodatkowe miejsca mieszkalne, jak i poprawki dla ogólnego komfortu. Od twojego planu na liczebność załogi zależy to czy ulepszysz według tej formuły dwa, czy trzy wagony. Inwestycja szybko się jednak zwróci – poprawiona wygoda to szybsza i lepsza regeneracja Legionistów. Wystarczy pociąg w ruchu, by polepszyć ich zdrowie, morale i kondycję, co pozwoli zaoszczędzić na przedmiotach jednorazowych.

Około 2000. km trasy powinieneś już zadbać o opisane tu udogodnienia, dorzucając mocy na dodatkowy wagon dla lokomotywy. Długodystansowe modernizacje opiszę w kolejnych aktualizacjach poradnika.

Jak ulepszać i naprawiać?

Dla obu tych zadań potrzebujesz zatrzymać pociąg w miejscu. O tym, na jak długo, zadecydujesz sam. Podczas zamawiania ulepszenia lub naprawy gra pokazuje zakładany czas. Opisany jest on jednak dla pojedynczego Robotnika o produktywności 100%. Jeśli zdecydujesz się na kilku pracowników dla jednego zadania, to czas wykonania będzie proporcjonalnie krótszy. Szczególnie jeśli każdy z nich może zagwarantować przyzwoitą produktywność.

Jeśli planujesz dokonywać napraw/ulepszeń dla kilku wagonów jednocześnie, to warto zabrać na moment Robotników od ich zwyczajowych zajęć (np. dorzucania do pieca). Jednak tylko tych, którzy w ramach danej zmiany mają robić coś innego. Pozwoli to utrzymać kondycję Robotników z drugiej zmiany na odpowiednim poziomie, a następnie uniknąć wypadków w pracy. Oceń na oko czas realizacji zadania i dorzuć dodatkowych Robotników, jeśli działanie będzie zachodziło na obie zmiany.

W chwili gdy pociąg ruszy, to wszyscy Robotnicy przypisani do ulepszeń zostaną zrestartowani i powrócą do odpoczynku. Ma to znacznie w chwili, gdy chcesz dokonać poprawek jedna po drugiej. Jeśli ekipa zakończyła prace nad jednym wagonem, to usuń ją ręcznie z puli, a później przypisz do drugiego.

Misje bojowe – poradnik do Last Train Home

Mijse bojowe poradnik Last Train Home

W tym rozdziale poradnika przekazujemy cenne wskazówki dotyczące misji rozgrywanych w terenie. Dowiesz się m.in. jak komponować oddziały uderzeniowe oraz jak skutecznie eliminować przeciwników, oszczędzając przy tym amunicję.

Jak wywabiać pojedynczych przeciwników?

Co by nie mówić o oponentach w najnowszej grze Ashborne Games to z pewnością nie należą do szczególnie błyskotliwych. Formuła rozgrywki sprawia jednak, że ten fakt możemy z łatwością wykorzystać do własnych celów. Każdego z przeciwników możemy w prosty sposób wywabić z rutynowej ścieżki, by pozbyć się go po cichu. Jak to zrobić?

  1. Wejdź w tryb ukrycia i przemieść się do krzaka, który jest w zasięgu widzenia wroga, którego chcesz unieszkodliwić.
  2. Upewnij się przy użyciu lornetki zwiadowcy, że tylko ten jeden wybrany wróg zareaguje na twoje działania.
  3. Gdy wróg będzie patrzył w twoim kierunku, to dosłownie na pół sekundy opuść tryb cichy (skrót klawiszowy „Y”)
  4. Przeciwnik zauważy cię, ale jeśli znikniesz równie szybko, co się pojawiłeś, to nie zwoła kompanów. Zamiast tego zacznie iść w twoim kierunku.
  5. Jeśli chcesz wywabić go dalej, to poczekaj, aż się zatrzyma i powtórz krok trzeci. Przeciwnik ponownie cię zauważy i zaintrygowany ponownie skróci dystans.
  6. Powtarzaj akcje tak długo, jak to konieczne, by móc w spokoju zlikwidować wroga.

Pamiętaj, że możesz odsłaniać się tylko na niespełna sekundę i tyle samo masz na wykonanie akcji, gdy przeciwnik będzie się zatrzymywał. Jeśli się spóźnisz, to wróg obróci się na pięcie i wróci do swojej rutyny, a całą akcję trzeba będzie powtórzyć. Dlatego najłatwiej będzie korzystać ze skrótu klawiszowego.

Uwaga: Niniejsze porady nie dotyczą snajperów wroga. Niezależnie od tego, czy siedzą w gnieździe, czy się gdzieś przyczaili, jest znikoma szansa, że opuszczą stanowisko. Dlatego lepiej jest unieszkodliwiać ich przy pomocy własnych snajperów, gdy już wyczyścisz obszar po cichu.

Jak przejmować ciężki sprzęt?

Last Train Home nie pozwala nam na wyekwipowanie ciężkiego sprzętu do misji bojowych (z wyłączeniem wagonu artylerii). Możemy go jednak przejąć od przeciwników. Zręczne i co najważniejsze ciche działania w polu zaowocują specjalnym wyposażeniem, które nie tylko znacznie ułatwi misję, ale pozwoli też zaoszczędzić amunicję.

Ciężarówki, wozy opancerzone i czołgi

pojazdy

W przypadku pojazdów sprawa jest całkiem prosta. O ile cele misji nie stanowią inaczej (a czasem tak jest) możemy przejąć dowolny, sprawny pojazd wroga. Dotyczy do zarówno ciężarówek, jak i czołgów.

Sęk w tym, iż możliwe jest to jedynie dla tych pojazdów, które są puste. Ma to znaczenie głównie dlatego, że przeciwnicy najczęściej patrolują okolice pojazdów i prędko wsiadają do nich, gdy tylko ktoś podnosi alarm. Wtedy nie pozostaje nam już nic innego, jak zniszczyć wrogów i tym samym kontrolowany przez nich pojazd.

Jednak jeśli działasz po cichu, to wywabiając przeciwników z ich rutynowych ścieżek (sekcja powyżej), możesz oczyścić teren wokół pojazdów. Skuteczne są także granaty, o ile rzucasz je zza pleców przeciwnika. Głownie dlatego, że sam proces wyrzutu chwilę trwa i niestety wystarczająco długo, by zaalarmować przeciwników. Wtedy szybko zmienią pozycje, a bardzo często także wskoczą do pojazdów bojowych.

Po przejęciu pojazdu jeszcze nie jesteś niezwyciężony. Warto przeprowadzać zwiad terenu przy użyciu lornetki, by np. nie pakować się powolnym czołgiem na silnie umocnione przejście z armatami czy karabinami maszynowymi. To samo dotyczy pojazdów opancerzonych, których powinieneś używać przede wszystkim przeciwko piechocie.

Armaty i ciężkie karabiny maszynowe

ciężki sprzęt

Tym razem przejęcie sprzętu wymaga nieco więcej uwagi w obchodzeniu się z nim. O ile jest oczywiście obsadzony. Wolno stojący ciężki sprzęt możesz obsadzić równie łatwo co porzuconą ciężarówkę. Gorzej, gdy załoga jest już na miejscu.

Jeśli chcesz usunąć załogę po cichu, to jednocześnie zniszczysz sprzęt. Jest to bardzo skuteczna metoda, bowiem wymaga tylko jednego Legionisty. Inna sprawa, że sprzęt szlag trafia, co wobec tematu tej sekcji nie jest wskazane. Dlatego, zamiast po cichu eliminować załogę, postaraj się wyczyścić teren obok niej. Załogę można bardzo łatwo przekierować w pożądanym kierunku, choćby rzucając kamień na odpowiednie miejsce. Usuń pobliskich przeciwników i zbliż się do pleców załogi armaty.

W tym momencie wyjdź z trybu cichego (klawisz Y). Jeśli masz pod ręką Strzelców, to możesz w trybie taktycznym (Spacja) skoordynować szarżę z bagnetem na członków załogi. Celem jest zabicie przeciwników bez zbliżania się do sprzętu. Najlepiej też bardzo szybko, bo dopóki załoga będzie w komplecie to sprzęt może operować, co oznacza, że armata się obróci w twoim kierunku i już nie będzie tak wesoło. Ten sam efekt osiągniesz mierzonymi strzałami z broni palnej. Słowo „mierzonymi” ma tu duże znaczenie, bo gdy np. snajper korzysta ze stożka, to ostrzeliwuje sprzęt, a nie konkretnych jego operatorów.

W niektórych przypadkach pozostawiony przez wrogów sprzęt gra wciąż oznacza jako nam wrogi i nie pozwala go przejąć. Możesz wtedy odsunąć się od niego, by zniknął na chwilę z pola widzenia lub spróbować wejścia/wyjścia w tryb cichy.


Jeśli znalazłeś tu przydatną wiedzę, to koniecznie podziel się z nią z przyjaciółmi. Możesz też nas wesprzeć i polubić nasz profil na Facebooku. Z góry dziękujemy i zapraszamy do kolejnych publikacji.