Wartales – Podstawy i drużyna – Praktyczny poradnik do gry

  • Post category:Poradniki

Witaj w kolejnym poradniku na łamach naszego serwisu. Dzisiaj pochylamy się nad żywotem grupy najemników w najnowszym taktycznym RPG od studia Shiro Games. Przed tobą praktyczny poradnik do gry Wartales. Znajdziesz tu praktyczne porady dotyczące zarządzania drużyną i wyboru profesji, a także zdobywania złota, surowców i kluczowego wyposażenia. Omówiliśmy również zagadnienia związane z obozowaniem, ścieżkami i kompendium. Poszczególne rozdziały poradnika poświęciliśmy też najważniejszym wskazówkom dla eksploracji i walk z przeciwnikami.

Taktyczne RPG Wartales doczekało się oficjalnej premiery w mijającym już tygodniu. Niniejszy poradnik dedykujemy przede wszystkim tym, którzy nie zdecydowali się na zabawę w ramach wczesnego dostępu. Jednak, jeśli debiut wersji 1.0 zachęcił cię do powrotu, to najpewniej znajdziesz tu też wskazówki dotyczące wybranych nowinek. Zerknij na poniższy spis treści, który przeniesie cię do konkretnych sekcji lub podążaj za poradnikiem w przygotowanej przez nas kolejności.

W najbliższym czasie zamierzamy spędzić jeszcze więcej czasu z grą i regularnie aktualizować niniejszą publikację, więc zajrzyj też za jakiś czas po najświeższe porady. Jeśli napotkasz jakieś błędy, nieścisłości lub wątki, którym przyda się dokładniejsze omówienie, to daj nam znać – rozbudujemy je. Tymczasem przejdźmy do konkretów.

Zakończyliśmy prace nad poradnikiem do Wartales. Z uwagi na jego objętość, przenieśliśmy cześć rozdziałów do osobnej publikacji. Poniżej znajdziesz porady ogólne i dotyczące drużyny, a wskazówki związane z walką i ekwipunkiem w tej części poradnika.

Poradnik Wartales – Podstawy i drużyna – spis treści

  • Porady ogólne
    • Ustawienia początkowe – jak rozpocząć grę?
    • Jak zdobywać Wiedzę?
    • Jak łatwo zdobywać Korony?
    • Jak utrzymać Zadowolenie w drużynie?
    • Jak zdobywać Żywność?
    • Do czego używać Wpływu?
    • Jak działają Punkty odwagi?
    • Jak szybko zdobywać Doświadczenie?
    • Jak eksplorować świat Wartales?
  • Klasy i Specjalizacje
    • Lista Klas
    • Jak zmienić Specjalizację?
  • Profesje
    • Które Profesje są najważniejsze?
    • Przydatne Profesje
    • Profesje sytuacyjne
    • Rangi – co dają Kapitan i Porucznik?
      • Dodatkowe umiejętności z Rangi – jak korzystać?
  • Obóz i narzędzia
    • Najważniejsze wyposażenie
    • Sztandar – jak uruchamiać premie?
    • Pozostałe narzędzia
    • Lutnia – gdzie znajdę schemat?
poradnik do Wartales

Porady ogólne – poradnik do Wartales – Podstawy i drużyna

W Wartales przejmujesz kontrolę nad grupą najemników, która rozpoczyna przygodę bez żadnego konkretnego celu. Produkcja nie stawia przed nami żadnych konkretnych wyzwań ani wymagań, szczególnie fabularny. Oznacza to, że od pierwszych chwil zabawy jesteś kowalem losu własnego i swojej drużyny. Jednak by kontynuować zabawę, swobodnie eksplorować wykreowany świat i zdobywać sojuszników musisz zdobywać pożywienie, złoto i pokonywać przeciwników.

Wszystko inne, włącznie ze stosunkiem do kwestii fabularnych ma tu znaczenie drugorzędne i na tym nie będziemy się także skupiać w poradniku. Omówimy za to podstawowe wyznaczniki tego, jak właściwie radzisz sobie jako przywódca bandy najemników, począwszy od początku gry.

Ustawienia początkowe

Trudno wskazać zarówno kompozycję, jak i zestaw cech, które byłyby uniwersalne i pasowały do każdego stylu rozgrywki. Istotne jest przede wszystkim to, by oryginalny skład bandy był odpowiednio zróżnicowany, ze wskazaniem na przynajmniej jedną postać, która walczy na dystans. Nie jest to jednak warunek konieczny, gdyż o łucznika nietrudno już podczas właściwej zabawy.

Dalej przydatna jest premia do Wpływu i punktów doświadczenia, a wśród negatywnych cech osobiście preferuję chciwość. Głównie z uwagi na fakt, że łatwiej pogodzić się z dodatkowym wydatkiem 1 korony na osobę w każdym tygodniu, niż od początku przyjmować jakieś negatywne cechy dla bohaterów.

Na początek zabawy polecam Hrabstwo Tilren, aczkolwiek jeśli bawiłeś się już przed premierą, to możesz wybrać także Vertruse. Wybór poziomu trudności pozostawiam twojej ocenie – jeśli nie masz doświadczenia w gatunku, to najniższy będzie w sam raz, inni powinni celować w środek. Spore znaczenie ma za to wybór formy zapisu – od klasycznego spamowania save’ami, po jeden plik, który możesz jedynie nadpisać. Zalecam bezpieczniejszą opcję z kilkoma plikami jeśli grasz pierwszy raz.

Optymalny jest też wybór eksploracji bez skalowania, głównie po to, by jak na RPG przystało, mieć poczucie potęgi, gdy osiągniemy odpowiedni poziom do otaczającego nas regionu. Zwolennicy tego, by gra była jednakowo trudna przez cały czas, mogą pokusić się o włączenie skalowania.

Po wszystkich podstawowych ustawieniach nadchodzi personalizacja postaci. Do tej bym się początkowo nie przywiązywał szczególnie mocno, głównie dlatego, że jeśli grasz pierwszy raz, to wiele cech niewiele ci mówi. Warto sklecić na szybko jakąś ekipę, spędzić dwie godziny w grze, a potem zacząć od nowa z pomysłem na własną bandę, którą wtedy odpowiednio ustawisz.

Jak zdobywać Wiedzę?

Wiedza jest jednym z podstawowych surowców, który pozwoli twojej drużynie rozwijać się w długofalowej perspektywie. Wiedzę aktywnie możesz zdobywać na dwa sposoby – podczas eksploracji i praktykując, to co już udało ci się odkryć.

Pierwsza opcja zakłada zwiedzanie świata gry i odkrywanie punktów zainteresowań. Na pewno nie przeoczysz wyraźnie zaprezentowanych sylwetek budynków. Mogą to być młyny, wieże strażnicze, miasta, domostwa lub obozowiska. Podejście do każdego z takich punktów na dystans, który ujawni nazwę lokacji, dorzuci punkty Wiedzy do paska surowca. Po zapełnieniu paska na nasze konto wpada kolejny punkt Wiedzy, który możemy wykorzystać w Kompendium.

Księga nieco niżej ma własny dedykowany rozdział. Jednak już tu warto o niej wspomnieć, bo ma bezpośredni związek z drugim sposobem zdobywania Wiedzy. Przy już odkrytych i odblokowanych elementach w Kompendium zobaczysz charakterystyczną ikonkę. Oznacza ona, że jeśli stworzysz przypisany do niej przedmiot, to zdobędziesz punkty Wiedzy. Tak, jak wspomniałem – przekuwanie wiedzy w praktykę, dosłownie i w przenośni. Co ważne, premia ta jest powiązana z pierwszym stworzeniem danego przedmiotu i dalsze jego wytwarzanie nie będzie nagradzane w ten sposób.

Wiedzę możesz wygenerować także szkoląc jednego z członków Drużyny na Uczonego – jeśli umieścisz go przy Pulpicie, to będzie zasilał pasek Wiedzy podczas każdego odpoczynku.

Jak łatwo zdobywać złoto – Korony?

Drużyna rozpoczyna zabawę z określoną liczbą Koron, ale łatwo zgadnąć, że jeśli skupisz się wyłącznie na podziwianiu widoków, to szybko nie będzie z czego opłacić najemników. Warto więc już od początku skupić się na łatwych opcjach zarobku. Skieruj się do najbliższego miasta i tamtejszej gospody. W niej spotkasz Emisariuszkę, która szybko zaprezentuje ci dostępne zlecenia. Wybierz wszystkie te, które przy Niskim poziomie trudności zakładają pozbycie się poszukiwanych bandytów.

2 wartales emisariuszka

To zdecydowanie najłatwiejszy sposób na zdobycie Koron, który przy okazji przysłuży się także Wiedzy i Doświadczeniu drużyny. Listy gończe wysyłają nas do różnych zakątków prowincji, co wymusza eksplorację. Podczas niej łatwo zdobyć Wiedzę dzięki odkrywaniu mapy i punktów zainteresowania. Dodatkowo starcia z przeciwnikami pozwalają zdobywać Doświadczenie, które przełoży się na skuteczność drużyny. Jednak jeśli już przy Koronach jesteśmy, to trzeba wspomnieć też o łupach.

Te początkowo bardziej przydadzą się drużynie, która szybko wymieni początkowy ekwipunek na nieco lepszy. W dłuższej perspektywie złom można też sprzedać pierwszej lepszej napotkanej na szlaku karawanie i zdobyć dodatkowe Korony.

Wracając do meritum – zleceń – pamiętaj, że jednorazowo (na początku zabawy) możesz przyjąć ich maksymalnie trzy jednocześnie. Nowe listy gończe na stosunkowo słabe bandy przeciwników pojawiają się do kilkadziesiąt godzin, więc warto po nie sięgać i wracać regularnie. Po osiągnięciu 3 poziomu doświadczenia wśród członków drużyny możesz imać się też Listów gończych o poziomie Średnim, które są nieco lepiej płatne. Pamiętaj też, by nie być nadgorliwym – niektóre walki lepiej przeprowadzić dopiero wtedy, gdy ktoś za nie dodatkowo zapłaci.

Jak utrzymać wysokie Zadowolenie drużyny?

Tu sprawa jest stosunkowo prosta – płać na czas. W poprzedniej sekcji znajdziesz łatwy sposób na dodatkowe Korony. Korzystaj z niego, by zawsze mieć złota pod dostatkiem i płać najemnikom przy pierwszym obozowaniu po czasie, gdy przypada czas wypłat. Dodatkowe punkty Zadowolenia możesz zdobyć dzięki alkoholowym trunkom, które możesz dorzucić do „diety” zamiast jedzenia.

8 zadowolenie

Istotne są również relacje w drużynie – Wartales zakłada friendly fire. Pamiętaj, by unikać sytuacji, w których sojusznicy ranią się wzajemnie, bo to wpłynie na atmosferę. Zwłaszcza w kontekście Łucznika, który ma tendencję do strzelania w plecy. Najemnicy często będą przychodzić do ciebie z różnymi kwestiami po obozowaniu. Wybieraj takie kwestie dialogowe, które nie będą zaogniać wewnętrznych konfliktów.

Jak zdobywać Żywność?

Być może nie będzie to popularna opinia, ale zacznij od kupowania, a następnie przejdź do polowania. Jedną z podstawowych Profesji w Wartales jest Rybak. Jednak nie polecam rozwijania postaci w tym kierunku na początkowych etapach rozgrywki. Głownie dlatego, że aby łowić ryby musisz mieć haczyk i przynętę – pierwszy łatwo stworzyć, ale wykonanie go pochłania rudę żelaza. Tę na start znacznie lepiej przeznaczyć na wykuwanie nowego ekwipunku bojowego.

Przy niekończącym się wysypie listów gończych u Emisariuszki łatwiej o Korony niż Żelazo. Połów ma też jedną istotną wadę – wymaga łowiska. O ile eksplorujesz dobrze znany obszar to nie problem, ale zapuszczając się dalej, bez Żywności w plecaku ryzykujesz, że nie będzie w okolicy żadnego łowiska. Tym samym banda zaśnie głodna, co będzie miało znaczący wpływ na Zadowolenie w drużynie.

Już po kilku pierwszych godzinach zabawy powinieneś bez problemu radzić sobie z mniejszymi stadami wilków czy dzików. To pozwoli nie tylko na zdobywanie dodatkowych punktów Doświadczenia, ale też na pozyskiwanie mięsa. Zamiast Rybaka lepiej wyszkolić Kucharza, który przygotuje dania w Kociołku i tym samym sprawi, że z tej samej sztuki mięsa naje się więcej osób. Pamiętaj, żeby w pierwszej kolejności pozbywać się truchła – najemnicy nie mają nic przeciwko jedzeniu go – a oszczędzisz dzięki temu sporo z udźwigu.

Jak gromadzić i do czego używać Wpływu?

Punkty Wpływu to w najprostszym wyjaśnieniu perswazja, na którą może pozwolić sobie twoja drużyna. Najważniejszym źródłem surowca są zadania fabularne – zarówno główne, jak i poboczne. Po wejściu do nowego regionu warto skierować się do miasta, a tam już do Burmistrza. Ten szybko wyjaśni, z jakim problemem mierzy się miejscowa ludność.

W gospodzie znajdziesz za to informatora, który za Wpływ właśnie ujawni informacje związane z wątkiem głównym. Początkowo lepiej eksplorować samemu i odnaleźć je na własną ręką. Dopiero gdy widzisz, że mogłeś coś pominąć, sprawdź, czy Informator ma dla ciebie jeszcze jakieś wskazówki. Zadania fabularne z głównego wątku łatwo poznać też na mapie po fioletowym kolorze. Jednak, jak wspomniałem, Wpływ zdobędziesz także przy zadaniach pobocznych, które znajdziesz w poszczególnych punktach zainteresowań w regionie – rezydencjach, młynach, tartakach itd.

4 informator

Wpływ początkowo posłuży ci przede wszystkim w dwóch celach – podczas rekrutacji i podczas rozmów. Pierwsza kwestia jest banalna, potrzebujesz Wpływu, by wcielić do drużyny nową osobą. Znacznie rzadziej, bo tylko w określonych wypadkach Wpływu użyjesz w rozmowie, by przekonać kogoś do swojego stanowiska bez walki. I chociaż na tym etapie wydaje się, że Wpływ ma niewielkie znaczenie, gdy już mamy liczną drużynę, to jest jeszcze Sztandar.

Sztandar omówię osobno, a teraz wspomnę jedynie, że pojawi się on, gdy któryś z najemników osiągnie rangę Porucznika. Wtedy możesz stworzyć Sztandar i korzystać z oferowanych przez niego premii. Te są drogie – kosztują wiele punktów Wpływu, więc warto oszczędzać surowiec.

Czym są Punkty odwagi i jak je regenerować?

O tym surowcu porozmawiamy więcej w rozdziale dedykowanemu Walce. Punkty odwagi są zasobem, który w bojowych warunkach pozwala na używanie specjalnych ataków i zdolności. Naturalny sposób na regenerowanie ich stanu to obozowanie. Jeśli masz już w drużynie Kapitana, to jeśli ustawisz go przy Stole Taktycznym, odpoczynek w obozie pozwoli zregenerować więcej punktów.

Możesz też skorzystać z noclegu w Gospodzie – tu banda regeneruje się lepiej, ale nocleg musisz opłacić Koronami. Ostatnia opcja jest szczególnie przydatna, gdy szykujesz się do walki z bossem regionu lub innego starcia o stosunkowo wysokim poziomie trudności.

Jak szybko zdobywać Doświadczenie? W poprzednich punktach rozdziału opisałem dwa sprawdzone sposoby na zdobywanie Doświadczenia – poszukiwania z listami gończymi i polowania na zwierzęta. Zarówno jedno, jak i drugie źródło nie wyczerpuje się podczas rozgrywki. Zacznij od niskopoziomowych bandytów, a przy okazji drugiego lub trzeciego poziomu drużyny zaczepiaj napotkane zwierzęta.

Jak eksplorować świat Wartales?

Obok walk z przeciwnikami zwiedzanie świata zaprezentowanego w Wartales stanowi sporą część właściwej rozgrywki. Sama gra jest też subiektywnie i obiektywnie długa, szczególnie jeśli zdecydujesz, by zajrzeć pod każdy kamień. Poniżej kilka rad, które pomogą uprościć nieco ten proces i uczynić go efektywniejszym.

Spośród wielu perków dostępnych już na początku gry niezwykle przydatny jest sprint. Ten pozwoli unikać niechcianych walk. Pamiętaj, że przeciwnik musi doścignąć pierwszą osobę w karawanie, by zainicjować walkę, więc tak długo, jak pozostanie poza jego zasięgiem, masz szansę na unik. Po chwili wróg zaprzestanie pościgu, ale nawet wtedy nie zatrzymuj się, bo ruszy w kolejny.

Wiele niedostępnych miejsc, można odwiedzić, posługując się liną z hakiem. Przedmiot ten jest bardzo przydatny także przy tworzeniu rozmaitych skrótów. Stwórz kilka sztuk i regularnie je odnawiaj. W otoczeniu gór przeszukuj napotkane po drodze skrzynie i beczki. Często można znaleźć tam kilka sztuk przedmiotu.

O zapasy żywieniowe dbaj jeszcze w mieście. Bezpośrednio z rynku możesz włączyć obóz, by przy Kociołku sprawdzić brakujące produkty na konkretne dania. Z każdego miasta wychodź z dużo większym zapasem soli, niż to w ogóle potrzebne. Dodatkowa sól okaże się zbawienna, gdy zapuścisz się za daleko i będziesz musiał ratować się polowaniem na dziką zwierzynę. Przygotowywanie potraw w mieście pozwoli też zaoszczędzić sporo Udźwigu, gdyż dania są lżejsze niż składniki.

Udając się w nieznany teren, zawczasu skorzystaj z premii Sztandaru do Wiedzy, a także znajdowanych po drodze surowców czy kwiatów. Dodatkowe przedmioty na „ziemi” odnawiają się po jakimś czasie, więc warto przejść sprawdzonym szlakiem po dłuższej przerwie.

Otwieraj wszystkie zamki, jakie tylko znajdziesz. Mieszkańcy lokacji, do których wejdziesz, nie mają nic przeciwko. Dodatkowo jeśli przedmioty znalezione w tak otwartej skrzyni nie są oznaczone na czerwono, to możesz je sobie zabrać bez żadnych konsekwencji. Tak będzie w zdecydowanej większości przypadków. Tym sposobem wejdziesz w posiadanie dodatkowych przedmiotów, a dodatkowo rozwiniesz Złodzieja w jego Profesji.

Eksploracja w dłuższej perspektywie

Po kilku godzinach zabawy dwa Kucyki to absolutne minimum. Może początkowo nie będziesz miał dużego problemu z Udźwigiem, a może pojawi się spora nadwyżka. Jednak lepiej ją utrzymywać zawczasu, niż potem wyrzucać cenne zasoby czy przedmioty. Poruszanie się na przekroczonym Udźwigu to absolutny koszmar, a nawet stanie w miejscu drenuje pasek Kondycji.

Korzystaj z pauzy – pod skrótem klawiszowym Spacji. Jeśli chwilowo zajmujesz się jedynie podziwianiem widoków lub zastanawiasz się nad kierunkiem podróży, to włączaj pauzę. Ta przydaje się z uwagi na rozstrzał pomiędzy paskiem Kondycji a dniem wypłaty. Niezależnie od liczby odpoczynków wynagrodzenie i tak musisz wypłacić po tym samym terminie, a czas nie przestaje płynąć gdy tylko stoisz sobie z karawaną.

Buduj Stacje podróżne. Pozwolą zaoszczędzić sporo czasu, gdy zdecydujesz się na powrót do jednego z wcześniej granych obszarów. Unikaj ich jednak podczas Zleceń powiązanych z handlem. Przewożenie towarów jak Ceramika, Bursztyn czy Srebro wymusza opłatę na wszystkich przejściach granicznych, które miniesz. Z drugiej strony takiej opłaty nie musisz wnosić, gdy przechodzisz przez nie samodzielnie. Stacje są wygodne, ale korzystaj z nich w ograniczonym zakresie i rozważ pozostawienie kilku osób w garnizonie, co zaoszczędzi wydatki na jedzenie.

Polecana kolejność eksploracji

Jeśli zdecydujesz się na rozgrywkę bez skalowania poziomu trudności, to najpłynniej będziesz przechodził pomiędzy wskazanymi regionami.

  • Tiltren i Vertruse – zacznij w dowolnym z tej dwójki, a potem zwiedź ten drugi;
  • Arthes – poziom zbliżony do powyższych regionów;
  • Ludern – nieco wyższy poziom trudności i bardziej wymagające walki z przeciwnikami o specjalnych właściwościach
  • Grimneer – okolice 10 poziomie doświadczenia. Walki głównie przeciwko ludziom, ale w znacznie liczniejszych bandach
  • Drombach – większość grup przeciwników na maksymalnym możliwym poziomie trudności.

Klasy i specjalizacje – poradnik do Wartales – Podstawy i drużyna

W tym rozdziale omawiamy wszelkie niuanse związane z centralnym punktem zabawy w taktycznym RPG od Shiro Games. Banda najemników to punkt wyjścia dla jakiejkolwiek rozgrywki. Początkowo składać się będzie z czterech postaci i Kucyka. Zanim przejdziemy do ludzi, warto podkreślić, jak istotna jest rola naszego towarzysza.

Kucyk odpowiada za znaczącą część sumarycznego Udźwigu drużyny. Dlatego, dopóki masz tylko jednego, warto trzymać go jak najdalej od walki. Uwagę tę kieruję przede wszystkim do tych, którzy bawią się na jednym stanie zapisu. Bojowe możliwości Kucyka testuj dopiero wtedy, gdy będziesz miał ich klika, a początkowo skup się na Specjalizacji pomagającej „wycisnąć” z niego jeszcze pojemniejsze juki.

Lista klas

Poniżej znajdziesz pełną listę klas dostępną dla Drużyny. Mowa tu zarówno o postaciach, z którymi zaczynasz grę, jak i tych, które mogą później dobrowolnie do ciebie dołączyć. Dobrowolność jest tu kluczowa, bo sami przeciwnicy dysponują wieloma różnymi klasami. Ich też możesz włączyć do ekipy. Jednak dopiero wtedy, gdy pojmiesz ich w trakcie walki, a później zbudujesz z nimi odpowiednie relacje, by stało się to możliwe. O tym, jak łapać przeciwników dowiesz się z rozdziału poświęconego walce.

7 wartales klasy

Podstawowe klasy

  • Wojownik – broń jedno- lub dwuręczna  / opcjonalna tarcza
  • Szermierz – miecz jedno- lub dwuręczny / opcjonalna tarcza
  • Włócznik – dwuręczna broń drzewcowa
  • Gnębiciel – dwuręczny topór
  • Zwiadowca – sztylet
  • Łucznik – walka na dystans

Nie będę rozwodził się nad poszczególnymi Klasami i Specjalizacjami. Chciałbym jedynie zwrócić uwagę na konkretną zależność, którą musisz brać pod uwagę podczas doboru kompanów i wyposażenia dla nich. Wskazany powyżej wojownik, to Klasa najbardziej wszechstronna, gdyż nie narzucono mu z góry rodzaju wyposażenia. W przypadku pozostałych Klas sytuacja wygląda już zgoła inaczej. Jest to ważne dlatego, że postaci o Klasie Gnębiciel nie uda ci się wyposażyć w broń innego rodzaju niż ta, którą zakłada klasa.

Podobnie, bo nie tak samo jest ze Specjalizacjami. Przy ich wyborze kieruj się przede wszystkim kompozycją Drużyny i największą szansą na zdobycie Punktów odwagi. Zwróć jednak uwagę, że najdalej na 3 poziomie rozwoju musisz wybrać Specjalizację, a do tej przypisany jest odpowiedni rodzaj pancerza. To maksymalny rodzaj dla danej Specjalności. Jednym słowem postać z nastawieniem na ciężki pancerz może założyć każdy, ale ta z nastawieniem na średni tylko ten wskazany, bądź lekki – nie założy już ciężkiego.

Jak zmienić Specjalizację?

6 respecjalizacja

Nie ma mowy o zmianie Klasy, ale Specjalizacja nie jest aż tak wyryta na kamieniu. Jest to możliwe, jest to kosztowne, a przede wszystkim wymaga spełnienia określonego warunku. By skorzystać z Respecjalizacji, musisz osiągnąć co najmniej 4. poziom Ścieżki „Potęga i chwała”. Informacja o odblokowanej opcji pojawi się na ekranie, albo możesz ją podejrzeć, najeżdżając na herb Ścieżki w interfejsie.

Respecjalizacja możliwa jest w Miejscach ćwiczeń Bractwa, które znajdziesz w wielu prowincjach. Porozmawiaj z zarządcą obozu Bractwa i wybierz opcję Respecjalizacji. Ta nie należy do najtańszych – zmiana rozwoju bohatera wymaga opłaty w wysokości 500 Koron. Korzystaj z niej zatem dopiero, gdy masz sporą nadwyżkę funduszy.

Profesje – poradnik do Wartales – Podstawy i drużyna

Po omówieniu Klas i Specjalizacji, które odwołują się przede wszystkim do sprawności bojowej pora na Profesje. Te pozwalają utrzymać Drużynę samowystarczalną poprzez zapewnienie odpowiednich narzędzi, zasobów, umiejętności czy talentów. Nie wszystkie z Profesji warto rozwijać już na samym początku, więc, zamiast prezentować je wszystkie na liście, postanowiłem je pogrupować.

Zanim do tego przejdziemy, warto podkreślić, że każda z Profesji oferuje specjalny pasywny bonus do jednego z głównych atrybutów postaci. Wynikająca z niego premia wzrasta równocześnie z osiąganiem kolejnych poziomów mistrzostwa w danym zawodzie. Zwróć uwagę na bonus i wyznacz do Profesji członka Drużyny, który najwięcej na tym skorzysta.

Które Profesje są najważniejsze?

  • Kowal,
  • Majsterkowicz,
  • Uczony,
  • Kucharz,
  • Alchemik

Powyższe Profesje są silnie powiązane z Kompendium i mają dedykowaną zakładkę, w której znajdziesz przepisy, formuły czy receptury. Każda z Profesji powiązana z księgą tworzy dodatkowe przedmioty na użytek drużyny, co jest nie tylko praktyczne, ale też w dłuższej perspektywie niezbędne. Pamiętaj, że pierwsze stworzenie danego przedmiotu czy potrawy zwraca część punktów Wiedzy, które możesz wykorzystać na odblokowanie kolejnych wzorów i receptur.

9 Specjalizacje

Już na start otrzymasz Warsztat dla Majsterkowicza, który przygotuje przydatne wyposażenie i nowe elementy – jak namiot, pulpit, kociołek – które możesz wystawić w obozie dla pozostałych Profesji. Korzystanie z usług Majsterkowicza jest o tyle ułatwione, że potrzebuje on jedynie wyposażenia, które zawsze nosisz przy sobie i w dowolnym momencie możesz go użyć.

Po pierwszej wizycie w mieście powinieneś mieć w Drużynie także Kowala (Kuźnia) i Alchemika (Apteka). Ten drugi na początkowo będzie zajmował się jedynie tworzeniem Lekarstw, ale przy sporym ryzyku urazów, warto tworzyć własne mikstury. Później Alchemik przyda się też do tworzenia bomb i innych użytecznych eliksirów. Tymczasem Kowal pozwoli wykorzystać znalezioną Rudę żelaza dla podniesienia obrony i wartości bojowej członków Drużyny. Pamiętaj, żeby uważnie obserwować minigrę z uderzaniem w płyty, bo przekłada się ona na jakość produktu. Przy ograniczonym dostępie do zasobów ma to kluczowe znaczenie.

Kucharz to kolejna ważna Profesja, która pozwoli wykorzystać potencjał surowego mięsa, poprzez przygotowane w odpowiedni sposób. Kucharza możesz wyznaczyć w Obozie po stworzeniu Kociołka. Warto zrobić to tak szybko, jak będzie to możliwe i podczas wizyt w mieście nie żałować Koron na sól.

Ostatnią z najważniejszych Profesji jest Uczony. Ten bada Kodeksy, dzięki którym tworzy później potężne elementy wyposażenia. Profesję najłatwiej odblokować schodząc do jednego z Grobowców. Przy pierwszej łamigłówce gra wymusi wskazanie Uczonego, który się nią zajmie. Możesz też wyznaczyć uczonego, sadzając go przy Pulpicie w Obozie. Ten najpierw musisz stworzyć z pomocą Majsterkowicza.

Przydatne Profesje

  • Górnik,
  • Drwal,
  • Złodziej

W Wartales nie będzie łatwo o zakup drewna, a to potrzebne jest zarówno Kowalowi jak i Majsterkowiczowi. Na szczęście w wielu punktach zainteresowań znajdziesz pieniek, którego Drwal może użyć, by bezpłatnie pozyskać drewno. Najlepszym punktem wyjścia będzie dowolny tartak. Pamiętaj, żeby regularnie zaglądać do nich przy okazji, bo korzystanie z pieńka się odnawia.

Górnik pozwala wydobywać Rudę żelaza w kopalni. Warto przyłożyć się do minigierki, bo zasoby surowca są bardzo ograniczone i nie odnowią się podczas zabawy. Górnik przydaje się też w niektórych misjach fabularnych, by oczyścić jakieś przejście lub odkryć tajemnice skryte za skałami.

Złodziej swój największy potencjał pokaże tylko wówczas, gdy zdecydujesz się na zabawę z łamaniem prawa. Jednak nawet jako praworządna Drużyna możecie potrzebować Złodzieja. Głównie dlatego, że w czasie eksploracji traficie w wiele opuszczonych albo opustoszałych po walce miejsc. Tam nierzadko pojawią się skrzynie, które otworzysz tylko przy pomocy Złodzieja. W końcu – znalezione, nie kradzione.

Profesje sytuacyjne

wartales rybak
  • Bard,
  • Rybak

Bard to Profesja, która ma zastosowanie głównie w gospodach i karczmach. Do wyszkolenia zawodu niezbędna jest Lutnia, którą stworzy majsterkowicz. Bard generuje Wpływ i Korony, grając dla mieszkańców miasta. Tym samym na pewno się przyda, ale raczej nie będzie na szczycie listy priorytetów.

Na koniec Rybak, który ma spore zalety, ale jest bardzo zależny od dwóch czynników – miejsca i wyposażenia. Połów możliwy jest wyłącznie w określonych miejscach i z dedykowanym ekwipunkiem. Tym samym w dłuższej perspektywie na pewno się przyda, ale raczej nie upatruj w nim głównego źródła pożywienia.

Rangi

Hierarchia w Drużynie pojawia się w bliżej nieokreślonym momencie rozgrywki wraz z informacją, że jeden z członków ekipy może być teraz Kapitanem. Wiążą się z tym zarówno korzyści, jak i wydatki. Kapitan ma wyższą wypłatę, ale pozwala stworzyć Tablicę strategii. Ta powstaje w Obozie i umożliwia obranie konkretnej taktyki, a także bonus bojowy przy jej realizowaniu.

Porucznik to kolejny stopień, który możesz nadać w Drużynie. Awansuj kogoś na Kapitana, graj dalej, a pojawi się informacja o możliwości wyznaczenia Porucznika. Ten też zarabia więcej, a jego zadanie polega na noszeniu Sztandaru waszej Drużyny. Sztandar trzeba oczywiście najpierw stworzyć u Majsterkowicza. Przy Sztandarze po odblokowaniu określonych premii, możesz uruchamiać jednodniowe bonusy dla zespołu. Więcej o tym za chwilę, w rozdziale poświęconym obozowaniu.

Dodatkowe umiejętności z Rangi – jak z nich korzystać?

Hierarchia w Drużynie, to nie tylko dodatkowe opcje podczas obozowania. Bohaterowie awansowani kolejno na Kapitana i Porucznika mają do dyspozycji po jednej specjalnej umiejętności na polu bitwy.

Zdolność Kapitana – Mobilizacja Drużyny – pozwoli wygenerować dodatkowe tymczasowe punkty Odwagi za każdego sojusznika, który znajdzie się w zasięgu jej działania. Najlepiej używać jej na początku, gdy jesteś zmuszony do walki, a nie posiadasz aktualnie Punktów Odwagi. Jednak, jeśli masz ich znaczną liczbę, to lepiej wstrzymaj się do chwili, aż wartość spadnie poniżej połowy. Wtedy szeregi powinny być już odpowiednio zwarte, by łatwo udało się uzyskać kilka punktów.

Mobilizacja Drużyny nie wymaga Punktów Odwagi do rzucenia, ale możesz zrobić to tylko raz na całą walkę.

13 rozkaz taktyczny

Umiejętność Porucznika – Rozkaz Taktyczny – świetnie komponuje się ze zdolnością Kapitana. Rozkaz Taktyczny kosztuje jeden Punkt Odwagi i pozwala podwajać bonus Tymczasowych punktów odwagi. Oznacza to, że gdy np. twój Kapitan użyje swojego zaraz po opisanej tu umiejętności, to otrzyma dwa razy więcej punktów.

Rozkaz Taktyczny kosztuje Punkt Odwagi i możesz go użyć raz na potyczkę. Dobra wiadomość jest taka, że działa przez cały czas trwania walki. Jeszcze lepsza wiadomość, to fakt, że możesz mieć kilku Poruczników, a każdy z nich otrzyma taką zdolność i będzie mógł jej użyć na dwóch różnych celach.

Obóz – poradnik do Wartales – Podstawy i drużyna

Podczas zabawy w Wartales funkcjonujemy jako zbiorowość, która nie jest na stałe przypisana do żadnego z miejsc na mapie świata. Jak ślimak nosimy swój dom ze sobą, by – co ważne – móc z niego skorzystać w każdej możliwej chwili.

Pamiętaj, że chociaż gra zmusza cię do obozowania, gdy wskaźnik kondycji spadnie to zera, to obóz możesz rozbić (prawie) wszędzie i zawsze. Choćby dlatego, że potrzebujesz haka do wspinaczki i zamierzasz przygotować go od ręki. Dopóki nie zdecydujesz się na Odpoczynek, to możesz błyskawicznie zwinąć obóz i ruszyć dalej.

Jednak jeśli już do obozowania przyjdzie, to jest kilka istotnych elementów, które nasz mobilny dom powinien posiadać. Zanim do nich przejdziemy jedno przypomnienie – narzędzia to jedno, ale bez przypisanych do nich najemników nie otrzymasz powiązanych z nimi pasywnych premii. Twój Obóz powinien wyglądać jak na załączonym poniżej screenie. Jeśli masz jakieś wolne narzędzia, to koniecznie przeciągnij na nie bohaterów o dedykowanych Profesjach.

11 obóz

Które narzędzia w Obozie są kluczowe?

Zabawę zaczynasz z dwoma niezwykle istotnymi narzędziami w Obozie – Ogniskiem i Warsztatem. To powinno z powodzeniem wystarczyć ci na kilka pierwszych godzin. Jednak jeśli tylko twój Majsterkowicz będzie nabierał doświadczenia, to szybko w Kompendium pojawią się nowe schematy. Co wybrać?

Kociołek – bez wątpienia istotne narzędzie zarówno pod względem ekonomii, jak i długofalowego rozwoju drużyny. Dzięki niemu wyznaczysz i zaczniesz szkolić Profesję Kucharza, który od tej pory będzie odpowiadał za połączenie Soli z dowolnym rodzajem mięsa, by podnieść jego wydajność. Szybki dostęp do Kociołka pozwala zmniejszyć liczbę jednostek żywności, których potrzebuje sumarycznie Drużyna przy każdym odpoczynku. Warto sprawić sobie tak jak najszybciej.

Pulpit – drugi po Kociołku najważniejszy element Obozu. Pulpit nie jest dostępny od razu – możesz stworzyć go dopiero po osiągnięciu 4. poziomu Ścieżki „Tajemnice i mądrość”. Do Pulpitu potrzebujesz Uczonego, który stanie się nim właśnie teraz lub nieco wcześniej w jednym z pierwszych Grobowców. Pulpit przydaje się nawet wtedy, gdy nie masz żadnych antyków – głównie dlatego, że przy każdym odpoczynku generuje bonus do Wiedzy.

Tablica Strategii – nawet jeśli nie zamierzasz realizować nakreślonych tu planów, to i tak dobrze jest postawić przy niej Kapitana i regenerować więcej Punktów odwagi. Podobne zastosowanie będzie miał Namiot, jeśli umieścisz w nim członków Drużyny.

Konowiąz – stosunkowo szybko dostępne stanowisko dla Kucyka. Istotne głównie z uwagi na bonus do Udźwigu, który sprawdzi się przy noszeniu łupów oraz sterty niepotrzebnego złomu.

Sztandar

Powiązany bezpośrednio z rangą Porucznika element Obozu o bardzo dużym znaczeniu. Sztandar to swoista deklaracja dla całej Drużyny względem zajęć, których ta podejmie się w ciągu rozpoczynającego się dnia. Narzędzie pozwala odblokować za Wpływy specjalne premie, które obowiązują jedynie do następnego odpoczynku. Poszczególne bonusy pojawiają się wraz z kolejnymi poziomami, ale warto wskazać tu kilka najważniejszych.

12 sztandar
  • Premia do doświadczenia i premia do łupów – dwa specjalne bonusy, kupowane osobno, które przydadzą się niezależnie od tego, czy wybierasz się na Czempiona, czy tylko uganiasz za zbrodniarzami z Listów Gończych.
  • Bonus do Kondycji i premia do Wiedzy – ponownie dwa bonusy połączone w parę, które odblokujesz osobno za punkty Wpływu. To zestawienie najlepiej sprawdzi się wtedy, gdy wybierasz się do jakiegoś całkowicie nowego regionu. Szansa na odkrycie nowych punktów zainteresowań jest wtedy spora, więc warto wycisnąć jeszcze więcej z całego procesu.
  • Premia do udźwigu – ostatni niezwykle przydatny bonus do zwiększenia wartości udźwigu Drużyny o 50 punktów. Przydatne po każdej dużej wyprawie, gdzie udało się zdobyć masę złomu, surowców i wszystkiego, co popadnie. Zwiększony Udźwig sprawi, że nie będziesz musiał rezygnować z części łupów, by w sensownym tempie dotrzeć do kupców.

Jak korzystać z premii Sztandaru?

Nawet jeśli masz już na którymś etapie dobre kilkaset punktów Wpływu, to i tak łatwo będzie ci pozbyć się ich, gdy odpalisz premie. Cała sztuczka polega tu na tym, że im dłużej chcesz utrzymywać korzyści, tym więcej kosztują. Z kolei jeśli nie będziesz odnawiał bonusu, to po kolejnych dniach jego cena w punktach Wpływu wróci do pozycji wyjściowej.

Możliwie najwydajniejsze wykorzystanie wspomnianych bonusów wygląda następująco:

Nowy region -> Premie do Wiedzy i Kondycji -> Znalezione miasto, a w nim zlecenia -> Bonusy do Doświadczenia i łupów na czas walki -> Starcia z przeciwnikami -> Odpoczynek po walce i dodatek do udźwigu, jeśli jest potrzebny.

Pozostałe narzędzia z Obozu

Istotne, ale pełen potencjał osiągają dopiero wtedy, gdy korzystasz z pełni ich możliwości.

Dyby – jeśli misja lub twoja wola wymagają, by jeden z oponentów przymusowo dołączył do karawany, to Dyby będą dobrą inwestycją. Szczególnie jeśli masz go tylko eskortować i dostarczyć komu trzeba.

Pamiętaj, żeby nie zakuwać w nie więźniów, których zamierzasz wcielić do Drużyny – Dyby będą generować uprzedzenie, przez które jeniec ucieknie przy pierwszej możliwej okazji.

Skrzynia obozowa – przydatna nie tylko do segregowania różnych przedmiotów i usuwania spod ręki wyposażenia, którego szybko nie użyjesz. Skrzynia przydaje się zwłaszcza wtedy, gdy decydujesz się na karierę złodzieja. Przypisany specjalista podczas odpoczynku opróżnia ją z kradzionych przedmiotów, które sprzedaje.

Stołek wartownika – narzędzie, które pozwala zredukować szansę na niespodziewany atak podczas obozowania. Przydatne, szczególnie że można przy nim postawić każdą Profesję.

Stojak do garbowania – jeden z powodów, dla którego zaczniesz zbierać truchła. Te nie mają zbyt dużej wartości – ani odżywczej, ani rynkowej. Jednak jeśli je zbierzesz, a potem rozciągniesz na stojaku, to po polowaniach nie będziesz martwił się o zapas skór do pancerzy i narzędzi.

Chłostaj – tak. Chłostaj, żeby osiągnąć oczekiwaną wydajność pracy. Narzędzie, które pozwoli wyperswadować krnąbrnym członkom Drużyny uchylanie się od obowiązków. Przydatne w okolicznościach niewielkiego Zadowolenia ekipy, ale uważaj – możesz przy nim zabić swoich najemników.

Lutnia – gdzie znajdę schemat?

Wprawdzie Profesję Bard możesz odblokować stosunkowo wcześnie, wchodząc do Grobowca w Tiltren. Jednak bez dedykowanego przedmiotu, Lutni, nie będziesz w stanie ani rozwijać bohatera w Profesji, ani osiągać powiązanych z nią korzyści.

Lutnia nie jest przedmiotem w kontekście standardowego wyposażenia, a elementem Obozu. Tym samym nie znajdziesz jej w świecie gry, tylko musisz stworzyć przez Majsterkowicza po zdobyciu specjalnego Schematu. Gdzie go znaleźć?

lutnia wartales

Schemat: Lutnia znajdziesz w regionie Ludern, a konkretnie w zamkniętej skrzyni tawerny Przeklętej Wioski Lethyre. Sam region przeznaczony jest na bohaterów na około 7-8 poziomie doświadczenia, jeśli zdecydowałeś się na eksplorację bez skalowania. Z zaprezentowaną tu lokacją powiązane jest zadanie z głównego wątku fabularnego Ludern, więc prędzej czy później i tak trafisz w to konkretne miejsce.

Muszę jednak ostrzec, że zamek skrzyni ze Schematem jest na stosunkowo wysokim poziomie. Przygotuj więc sporo wytrychów i wyślij do wioski bohaterów z dużym współczynnikiem Pancerza. O tym, jak walczyć w Przeklętych wioskach napiszę w rozdziale poświęconym Walce.


Jeśli znalazłeś tu przydatną wiedzę, to koniecznie podziel się z nią z przyjaciółmi. Możesz też nas wesprzeć i polubić nasz profil na Facebooku. Z góry dziękujemy i zapraszamy do kolejnych publikacji.